TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-8323
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 38
–
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.,
lov om private fællesveje og færdselsloven, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 11:
Ved 1. behandlingen af lovforslaget den 22. oktober 2020 gav ministeren ud-
tryk for, at regeringen er bevidst om, at nogle kommuner har egeninteresser
grundet egne udlejningskoncepter, som kan have indflydelse på, hvordan vejlo-
ven udnyttes. Dette er netop tilfældet i København. Vil ministeren uddybe sin
bekymring herfor, samt hvorfor det alene er udlejningscykler og ikke andre
mindre delemobilitetsløsninger, som regeringen ønsker at beskytte mod ind-
greb fra kommunerne?
Svar:
For fuldstændighedens skyld citerer jeg fra Folketingets udskrift af 1. behand-
lingen af L 38, hvor jeg sagde følgende fra Folketingets talerstol på baggrund af
et spørgsmål stillet af Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance:
”Nu har hr. Ole Birk Olesen selv tidligere i debatten været inde på, at der kan
være kommuner, som har nogle egeninteresser i bestemte udlejningskoncep-
ter af netop cykler, og derfor skal der da ikke være nogen tvivl om, at regerin-
gen godt kan have en bekymring for, at det kan føre til en samlet begræns-
ning i antallet af cykler i en given kommune, hvilket dermed også kan føre til,
at der var en mindre fremme af folkesundheden. Det har egentlig ikke noget
at gøre med elløbehjulene og sammenhængen med det, men netop det, at vi
ønsker at fremme folkesundheden.”
I forhold til Københavns Kommune havde Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet tilbage i 2018-19 en dialog med kommunens Teknik- og Miljøforvaltning
vedrørende håndteringen af udlejningscykler inden for rammerne af den gæl-
dende § 80, stk. 1, nr. 2, i vejloven. Som jeg også redegjorde for under ministe-
riets tekniske gennemgang af lovforslaget i Transportudvalget, beroede den di-
alog på, at centrale aktører i kommunen i offentligheden gav udtryk for at vare-
tage hensyn på kanten af lovens rammer.