Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 32 , L 32 A , L 32 B
Offentligt
2288074_0001.png
24. november 2020
J.nr. 2020 - 3051
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 32 - Forslag til Lov om ændring af lov om et indkomstregister, registre-
ringsafgiftsloven og forskellige andre love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel og styr-
kelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 23. november 2020.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 32 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-20 fra SMVdanmark om foretræde vedrørende virksomhederes registrering af priser på brugte biler, til skatteministeren
2288074_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2020 fra SMVdanmark om
foretræde, jf. L 32
bilag 7.
Svar
I henvendelsen af 23. november 2020 bemærker SMVdanmark, at forslaget om at indbe-
rette udbuds- og salgspriser samt prisdannende oplysninger om et køretøj vil indebære
samlede omkostninger for branchen på 24 mio. kr. og 51 årsværk.
Det kan indledningsvist oplyses, at udviklingen af det semiautomatiske værdifastsættelses-
system er en del af
Aftale om omlægning af bilafgifterne
fra september 2017, hvor der blev af-
sat midler til forbedring af kontrollen med bilafgifterne, herunder udvikling og implemen-
tering af bedre it-understøttelse i form af en semiautomatisk værdifastsættelse i DMR.
Det semiautomatiske værdifastsættelsessystem er under udvikling i Skatteforvaltningen,
hvorfor det på nuværende tidspunkt ikke er muligt nærmere at specificere de administra-
tive og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det er således heller ikke muligt at
vurdere skønnet fra SMVdanmark.
Formålet med det semiautomatiske værdifastsættelsessystem og forslaget om indberetning
af udbuds- og salgspriser m.v. er at tilvejebringe data om markedet for brugte køretøjer i
Danmark, som er en forudsætning for, at systemet kan fungere som et effektivt værktøj til
værdifastsættelse af brugte køretøjer m.v. Systemet skal således sikre et bedre datagrund-
lag for disse køretøjer. Det er hensigten, at systemet på sigt skal kunne anvendes i alle
sammenhænge, hvor der sker en værdifastsættelse af et køretøj, herunder eksempelvis ved
import og eksport.
Det kan endvidere oplyses, at lovforslaget alene vedrører en bemyndigelse til, at skattemi-
nisteren senere kan udmønte indberetningspligten m.v. i en bekendtgørelse, når det semi-
automatiske værdifastsættelsessystem er færdigudviklet.
Den nærmere rækkevidde af indberetningspligten, herunder hvordan begreberne skal tol-
kes, vil blive fastsat i en bekendtgørelse, som vil blive sendt i offentlig høring. I den for-
bindelse vil erhvervslivet få mulighed for at komme med bemærkninger, og Erhvervssty-
relsens Område for Bedre Regulering vil tage nærmere stilling til de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet ved indberetningspligten.
Det af SMVdanmark anførte vil indgå i det videre arbejde med udmøntningen af bemyn-
digelsesbestemmelsen.
Side 2 af 2