Skatteudvalget 2020-21
L 29
Offentligt
2281765_0001.png
16. november 2020
J.nr. 2018-4003
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskel-
lige andre love (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdri-
vende fonde).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 11. november 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-20 fra KPMG Acor Tax, om det erhvervsmæssige formål som angivet i SKM2018.79 ikke er en erhvervsmæssig aktivitet, som udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet, til skatteministeren
2281765_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2020 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 29
bilag 6.
Svar
KPMG Acor Tax henviser i sin henvendelse til besvarelsen af spm. 1, hvor KPMG Acor
Tax havde bedt om, at det bekræftes, at det vil være i overensstemmelse med den foreslå-
ede bestemmelse i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, at en fond ved siden af sit almen-
nyttige formål kan have et sideordnet vedtægtsmæssigt formål.
KPMG Acor Tax henviser i den forbindelse til afgørelsen i SKM2018.79.SR, og spørger,
om det vejledende kan oplyses, at det erhvervsmæssige formål, der er angivet i afgørelsen
i SKM2018.79.SR, ikke er en erhvervsmæssig aktivitet, som udelukker, at der kan opnå en
godkendelse fra Skatterådet, i overensstemmelse med lovforslagets § 5, nr. 2.
Kommentar
Som nævnt i besvarelsen af spm. 1 kan en fond, ved anvendelse af den foreslåede nye be-
stemmelse i ligningslovens§ 16, A, stk. 4, nr. 4, have erhvervsmæssige aktiviteter, uden at
det i sig selv udelukker, at der kan opnås godkendelse fra Skatterådet. Det fremgår ligele-
des af besvarelsen, at det er hensigten, at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse
efter den foreslåede bestemmelse, vil skulle foretages i overensstemmelse med Skatterå-
dets hidtidige praksis ved anmodninger om bindende svar ifm. de skattemæssige konse-
kvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almen-
nyttig fond.
Det fremgår desuden af lovforslagets bemærkninger, at et eksempel, hvor der fremover
vil kræves en forudgående tilladelse fra Skatterådet, for at aktierne kan overdrages skatte-
frit for hovedaktionæren, vil være overdragelse af aktier til en fond med et almennyttigt
formål, som fx en fond, hvis formål er at bidrage med beløb til indkøb af hospitalsudstyr
til hospitalerne. I den forbindelse nævnes konkret afgørelsen i SKM2018.79.SR.
Som det også fremgår af besvarelsen på spm. 1 beror det på en konkret vurdering af alle
elementer i den enkelte sag, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er
således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalifice-
rende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag. I den forbindelse vil
Skatterådets hidtidige praksis blive inddraget, herunder Skatterådets afgørelse i
SKM2018.79SR.
Side 2 af 2