Skatteudvalget 2020-21
L 28
Offentligt
2286773_0001.png
23. november 2020
J.nr. 2020 - 4830
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre
love (Justering af definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i uden-
landske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser
ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for ind-
beretning af finansielle konto m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 12. november 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-20 fra FSR - danske revisorer om kommentarer til delen vedrørende ændringerne af endelige underskud og transfer pricing-dokumentation, til skatteministeren
2286773_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. november 2020 fra FSR
danske re-
visorer, jf. L 28
bilag 7.
Svar
Endelige underskud
1.
FSR
danske revisorer (herefter FSR) anmoder om at det bekræftes, at SAU L 48
(2019-20)
svar på spm. 57 betyder, at bestemmelsen i forslaget til selskabsskattelovens §
31 E, stk. 1, 4. pkt., skal forstås således, at der kun skal udarbejdes én fiktiv dansk interna-
tional sambeskatningsopgørelse, nemlig i endelighedsåret, og at EU/EØS-datterselskabet
efter denne opgørelse skal medtages i den fiktive danske internationale sambeskatnings-
opgørelse for endelighedsåret med sit akkumulerede, endelige underskud, opstået mens
der har været en koncernforbindelse.
Yderligere ønskes bekræftet, at et uudnyttet underskud i henhold til denne opgørelse
bortfalder, mens et udnyttet underskud i henhold til denne opgørelse kan fradrages af det
danske moderselskab ved opgørelsen af moderselskabets skattepligtige indkomst, som
herefter medtages i den nationale danske sambeskatning efter fradrag for det endelige un-
derskud.
Kommentar
Det følger af forslaget til § 31 E, stk. 1, 4. pkt., at det er en betingelse for medregning af
endelige underskud i datterselskaber, at underskuddet kunne have været anvendt efter
reglerne i selskabsskattelovens § 31 A om international sambeskatning. Som angivet i
SAU L 48
svar på spm. 57, påhviler det efter forslaget til § 31 E, stk. 4, det danske mo-
derselskab at godtgøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt. Der er i bemærkningerne
til lovforslaget opregnet eksempler på oplysninger, som vil kunne være relevante for den
påkrævede dokumentation. Fiktive sambeskatningsopgørelser indgår ikke i denne opreg-
ning.
Som det også er angivet i SAU L 48
svar på spm. 57, er det vurderingen, at der ikke bør
være et egentligt krav om udarbejdelse af en eller flere fiktive sambeskatningsopgørelser,
for at dokumentationen kan anses for fyldestgørende, så længe størrelsen af det løbende
underskud opgjort efter danske regler er tilfredsstillende dokumenteret.
Det kan bekræftes, at i den situation, hvor der efter fradrag i endelighedsåret måtte henstå
en uudnyttet del af et likvideret EU/EØS-datterselskabs negative indkomst (det endelige
underskud), så vil denne del af underskuddet bortfalde. Underskuddet vil bortfalde efter
principperne for likvidation af sambeskattede selskaber med underskud.
Det kan endvidere bekræftes, at det danske moderselskab vil kunne fradrage det endelige
underskud i EU/EØS-datterselskabet ved opgørelsen af moderselskabets skattepligtige
indkomst, og at moderselskabets herefter opgjorte indkomst vil indgå i sambeskatnings-
indkomsten under en eventuel national dansk sambeskatning.
Side 2 af 6
L 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-20 fra FSR - danske revisorer om kommentarer til delen vedrørende ændringerne af endelige underskud og transfer pricing-dokumentation, til skatteministeren
2286773_0003.png
Det skal bemærkes, at der ikke vil foreligge et endeligt underskud, hvis det er muligt at
sælge aktierne i datterselskabet inklusive retten til helt eller delvist skattemæssigt at ud-
nytte underskuddet. Det følger af EU-Domstolens praksis, at det alene er afgørende, om
reglerne i datterselskabets hjemland principielt muliggør en sådan udnyttelse. Det er såle-
des ikke afgørende, om underskuddet faktisk kunne være udnyttet eller kunne forventes
udnyttet.
2.
FSR opstiller et konkret eksempel (bilag A) med et dansk moderselskab med et helejet
dansk datterselskab og et helejet udenlandsk datterselskab i et EU- eller EØS-land. Det
helejede udenlandske datterselskab er likvideret med et endeligt underskud, som opgjort
efter danske regler er på DKK 10.000.000. Det ønskes bekræftet, at det danske modersel-
skab kan fradrage DKK 8.333.333.
Kommentar
Det kan bekræftes under den forudsætning, at betingelsen om, at der skal være tale om et
endeligt underskud, er opfyldt.
3.
FSR opstiller et konkret eksempel (bilag B) med et dansk moderselskab med et helejet
dansk datterselskab og et helejet udenlandsk datterselskab i et EU- eller EØS-land. Det
helejede udenlandske datterselskab er likvideret med et endeligt underskud, som opgjort
efter danske regler er på DKK 10.000.000. Det ønskes bekræftet, at det danske modersel-
skab kan fradrage DKK 10.000.000.
Kommentar
Det kan bekræftes under den forudsætning, at betingelsen om, at der skal være tale om et
endeligt underskud, er opfyldt.
4.
FSR opstiller et konkret eksempel (bilag C) med et dansk moderselskab med et helejet
dansk datterselskab og et helejet udenlandsk datterselskab i et EU- eller EØS-land. Det
helejede udenlandske datterselskab er likvideret med et endeligt underskud, som opgjort
efter danske regler er på DKK 14.000.000. Det ønskes bekræftet, at det danske modersel-
skab kan fradrage DKK 12.727.273.
Kommentar
Det kan bekræftes under den forudsætning, at betingelsen om, at der skal være tale om et
endeligt underskud, er opfyldt.
5.
FSR er af den opfattelse, at forslaget til selskabsskattelovens § 31 E, nærmere bestemt
reglen i § 31 E, stk. 1, 4. pkt., er i strid med EU-retten, fordi fradraget for et endeligt un-
derskud er begrænset til det beløb, som kan rummes i sambeskatningsindkomsten i ende-
lighedsåret, når endelighedsbetingelsen opfyldes ved at likvidere datterselskabet. Reglen
betyder, at danske moderselskaber med udenlandske datterselskaber fortsat ikke har fuld
adgang til fradrag for endelige underskud. Det bemærkes, at et underskud ikke kan fradra-
ges to gange i de tilfælde, hvor et udenlandsk datterselskab er likvideret.
Side 3 af 6
L 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-20 fra FSR - danske revisorer om kommentarer til delen vedrørende ændringerne af endelige underskud og transfer pricing-dokumentation, til skatteministeren
2286773_0004.png
FSR anfører endvidere, at situationen, hvor et udenlandsk datterselskab likvideres, ikke
kan sammenlignes med den situation, hvor et dansk sambeskattet selskab med underskud
likvideres. Sammenligningen med en intern dansk situation, hvorefter et uudnyttet under-
skud i et dansk datterselskab bortfalder ved datterselskabets likvidation, hviler på den for-
kerte præmis, at danske sambeskattede selskaber med underskud rent faktisk likvideres.
Et dansk underskudsselskab i en koncern likvideres imidlertid ikke, netop fordi det vil
medføre, at underskuddet bortfalder. FSR henviser yderligere til, at det følger af selskabs-
loven, at et selskabs ledelse har en forpligtelse til at sikre et forsvarligt kapitalberedskab,
og det vil ikke være en forsvarlig økonomisk beslutning at vedtage likvidation af det dan-
ske datterselskab, i og med at det vil indebære en beslutning om at skille sig af med et
skatteaktiv i form af et fremførselsberettiget underskud.
FSR ønsker med henvisning til ovenstående et svar på, hvorvidt det er opfattelsen, at der
er en risiko for dobbelt udnyttelse af underskud i et helejet EU/EØS-datterselskab, når
det likvideres. I bekræftende fald ønskes oplyst, hvorledes et sådant underskud vil kunne
anvendes i det likviderede datterselskabs hjemland. I benægtende fald ønskes en redegø-
relse for, hvorfor der alene gives adgang til et delvist fradrag, idet der samtidig anmodes
om en uddybning af, hvorledes dette er i overensstemmelse med præmis 58 og 59 i EU-
Domstolens dom i sag C-650/16, Bevola og Jens W. Trock, der omhandler risiko for
dobbelt fradrag.
Kommentar
EU-Domstolen har afsagt en række domme, som omhandler den skattemæssige behand-
ling af underskud i henholdsvis hjemmehørende og ikke-hjemmehørende datterselskaber.
På baggrund af den praksis, som er fastlagt gennem disse domme, kan det fastslås, at der
kun vil være tale om en restriktion i forhold til etableringsfriheden, såfremt der i en med-
lemsstat gælder mindre gunstige vilkår for fradrag for endelige underskud i udenlandske
datterselskaber end for tilsvarende fradrag for underskud konstateret i den pågældende
medlemsstat. Med andre ord, den foreliggende praksis fra EU-Domstolen, herunder
dommen i sag C-650/16, Bevola og Jens W. Trock, indebærer ikke, at der skal gives fra-
drag for underskud i udenlandske datterselskaber i et videre omfang, end hvad der gælder
for tilsvarende underskud i Danmark.
Det er således ikke alene et spørgsmål om, at det ikke skal være muligt at kunne opnå fra-
drag to gange for det samme underskud. Efter EU-Domstolens praksis er det relevant
også at lægge vægt på, at der ikke skal gives mulighed for fradrag i et videre omfang, end
hvad der følger af de regler, der gælder for underskud i danske datterselskaber. Sammen-
ligningsgrundlaget i den forbindelse er de skatteregler, der gælder på området, og efter de
danske skatteregler bortfalder et uudnyttet underskud, hvor der er tale om likvidation af
et underskudsgivende sambeskattet dansk datterselskab. Det er i den forbindelse ikke re-
levant, hvorvidt en dansk koncern ud fra andre overvejelser måske vil være tilbagehol-
dende med at skride til en likvidation af et underskudsgivende dansk datterselskab.
Det skal endelig bemærkes, at det er en betingelse for, at et underskud i et likvideret
udenlandsk EU/EØS-datterselskab vil kunne fradrages, at underskuddet kan anses for
Side 4 af 6
L 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-20 fra FSR - danske revisorer om kommentarer til delen vedrørende ændringerne af endelige underskud og transfer pricing-dokumentation, til skatteministeren
2286773_0005.png
endeligt. I forhold til datterselskaber vil der ikke foreligge et endeligt underskud, hvis det
er muligt at sælge aktierne i datterselskabet inklusive retten til skattemæssigt at udnytte
underskuddet. Det følger af EU-Domstolens praksis, at det alene er afgørende, om reg-
lerne i datterselskabets hjemland principielt muliggør en sådan udnyttelse. Det er således
ikke afgørende, om underskuddet faktisk kunne være udnyttet eller kunne forventes ud-
nyttet.
Transfer pricing-dokumentation
6.
FSR er af den opfattelse, at ændringerne til skattekontrollovens § 39, stk. 3, 1. pkt., og §
48, stk. 1, 1. pkt., skaber retsusikkerhed, da transfer pricing-dokumentationen kun kan ud-
arbejdes efter indkomståret udløb. Ifølge FSR vil det ikke være muligt for selskaberne at
imødekomme kravet om løbende udarbejdelse, hvis lovforslaget vedtages i sin fremsatte
form. Selskaberne kan dermed blive mødt med krav om at overholde lovgivning, som
ikke kan lade sig gøre, fordi transfer pricing-dokumentation først kan udarbejdes efter
indkomstårets udløb, da det først er på det tidspunkt, at selskabet kender de oplysninger,
som skal indgå i dokumentationen.
FSR henviser til en artikel i SR-Skat 2020.254 skrevet af Jens Wittendorff.
FSR anfører, at hvis skatteministeren ikke ønsker at ændre i lovforslagets § 6, nr. 2 og 4,
vil FSR gerne bede skatteministeren om at uddybe, hvordan det vil blive sikret, at selska-
berne ikke bliver mødt med krav fra Skattestyrelsen, som ikke kan opfyldes.
Kommentar
Efter gældende regler skal transfer pricing-dokumentation udarbejdes løbende og senest
færdiggøres på tidspunktet, hvor oplysningsskemaet skal indgives til Skatteforvaltningen.
En sådan dokumentation består af flere bestanddele, jf.
BEK nr. 1297 af 31/10/2018 Be-
kendtgørelse om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner,
som er baseret på
OECD’s vejledninger til transfer pricing-dokumentation, som følge af OECD’s Base
Erosion and Profit Shifting projekt.
Det fremsatte lovforslag ændrer således ikke ved, at reglerne indeholder et krav om en lø-
bende udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation. Lovforslaget går derimod ud på at
ændre tidspunktet for indgivelse af dokumentationen. Det forslås således, at dokumenta-
tionen skal indgives til Skatteforvaltningen senest 60 dage efter fristen for indgivelsen af
oplysningsskemaet. Dvs. for indkomståret 2021 vil dokumentationen skulle indgives
hvis indkomståret følger kalenderåret
60 dage efter den 1. juli 2022.
For at imødekomme evt. problemer, som selskaberne måtte have med at fremskaffe den
nødvendige dokumentation, indeholder lovforslaget ydermere en bestemmelse om, at sel-
skaber kan få forlænget 60 dages fristen, når særlige forhold taler for det. Sådanne særlige
forhold vil fx være, hvis selskabet har fået forlænget fristen for indsendelse af oplysnings-
skemaet.
Side 5 af 6
L 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-20 fra FSR - danske revisorer om kommentarer til delen vedrørende ændringerne af endelige underskud og transfer pricing-dokumentation, til skatteministeren
2286773_0006.png
Det er desuden opfattelsen, at det afhænger af koncernens koncerninterne transaktioner
og valg af transfer pricing-metoder, hvornår transfer pricing-dokumentationen tidligst kan
udarbejdes.
Den løbende udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation skal således sikre, at vigtig
information ikke går tabt. Det vil eksempelvis ikke være hensigtsmæssigt først ved ind-
komstårets udløb at fastlægge, armslængdeteste og dokumentere, at et koncerninternt lån
er indgået på vilkår, som kunne være opnået imellem uafhængige parter, hvis lånet er givet
i starten af indkomståret. Reelt vil dette kunne sammenlignes med, at renten på et lån
først fastlægges på et senere tidspunkt, end det tidspunkt, hvor pengene er lånt. Det synes
ikke hensigtsmæssigt. Herudover vil det kunne give anledning til spekulation i vilkårene
for lånet, hvis renteudviklingen for den efterfølgende periode er kendt.
Side 6 af 6