Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 240
Offentligt
2437544_0001.png
TALE
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådstale
26. august 2021
J.nr. 2021 - 5809
CAL
Alexander Budek Rosenberg
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil gøre op med
uligelønnen, når regeringens lønstrukturkomite ikke rummer en
finansieringsramme?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL), Jette
Gottlieb (EL) og Victoria Velasquez (EL).
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for spørgsmålet.
Vores lovbehandling i dag
og anledningen til
samrådet
er en konsekvens af den langvarige
konflikt i sundhedsvæsenet.
Grunden til, at vi behandler et hastelovforslag i
Folketingssalen i dag
er at forhandlingerne på
sygeplejerskeområdet er gået i hårdknude. Og at
det er til alles bedste, at konflikten på sygeplejer-
skeområdet ophører.
Parterne i konflikten har opgivet at finde løsning.
Situationen er fastlåst. Og det har de meldt meget
klart ud.
Sygeplejerskerne har strejket i snart 10 uger, og
det er den længste konflikt i nyere tid.
L 240 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/8-21 om lønstrukturkomitéen, til beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
Det har selvfølgelig haft konsekvenser. Og vi er nu
et sted, hvor konsekvenserne for patienterne og
hele sundhedsvæsenet er alvorlige.
Vi har derfor været nødsaget til at handle. Og jeg
vil gerne understrege igen, som jeg gjorde i går af-
tes, og igen i dag fra Folketingets talerstol. Jeg vil
gerne understrege, at der er bestemt ikke nogen
vindere i det her.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen havde hå-
bet til det allersidste, at parterne selv kunne løse
konflikten.
Vi sætter stor lid til den stærke danske arbejdsmar-
kedsmodel, og at parterne før eller siden finder
hinanden.
Det skete desværre ikke i den konkrete situation.
Derfor bad vi i går Folketinget om at slutte kon-
flikten ved lovindgreb.
Jeg vil gerne understrege, at indgrebet alene har til
formål at afslutte en konflikt. Det er vigtigt at
skille tingene ad.
Og vi er helt klar over, at vi med lovindgrebet ikke
løser den ligelønsproblematik, som helt åbenbart
findes på arbejdsmarkedet, og som vi skal arbejde
videre med at få løst.
2
L 240 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/8-21 om lønstrukturkomitéen, til beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
Vi har til afslutning af konflikten et mæglingsfor-
slag fra forligsmanden, som vi kan ophøje til lov.
Det er er der tradition for, når der foreligger et
mæglingsforslag.
Mæglingsforslaget indeholder også et forslag om
en
lønstrukturkomité,
som skal undersøge lønfor-
hold og lønstrukturerne på det offentlige område,
den historiske udvikling og analysere de sam-
fundsmæssige konsekvenser af at ændre på even-
tuelle ændringer af lønstrukturerne.
Det er en omfattende analyse som skal sikre, at vi
og arbejdsmarkedets parter får en fælles forståelse
og grundlag at drøfte løn
og ligeløn på.
Og skaber et grundlag for de fremtidige forhand-
linger på området.
Det er en vigtig og helt essentiel opgave, som ko-
mitéen nu skal i gang med. Og den skal vi følge op
på.
Debatten er præget af mange tal om lønforholdene
i den offentlige sektor. Derfor bakker regeringen
op om parternes eget ønske om en dybdegående
analyse, som drøftelserne fremadrettet kan stå på.
3
L 240 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/8-21 om lønstrukturkomitéen, til beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
[Samrådsspørgsmål A]
I forhold til det konkrete samrådsspørgsmål er det
ingen hemmelighed, at der er en lønforskel mellem
kvinder og mænd på tværs af arbejdsmarkedet.
Og det er ikke kun i den offentlige sektor, at vi ser,
at der er forskel på kvinder og mænds løn. Det
gælder også i private sektor.
Lønforskellen skyldes forskellige faktorer
fx at
arbejdsmarkedet er kønsopdelt.
Og der er mange årsager til kønsopdelingen, og
ofte er det rodfæstet i traditionelle forestillinger
om mande- og kvindefag og kønsstereotype for-
ventninger.
Dertil kommer den enkeltes egne ønsker og præfe-
rencer og måske forventninger hos familie og om-
gangskreds.
Regeringen har et stort fokus på at skabe et mindre
kønsopdelt arbejdsmarked.
Men jeg bliver også nødt til at sige, at der ikke er
nogen nemme eller hurtige løsninger. Det er sna-
rere det lange seje træk. Og vi kan passende starte
med at sætte ind over for vores børn. Så de alle-
rede i skole- og uddannelseslivet bliver præsente-
ret for et mangfoldigt billede af, hvad deres frem-
tid og arbejdsliv kan byde på.
4
L 240 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/8-21 om lønstrukturkomitéen, til beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
Regeringen har i sin Perspektiv- og Handlingsplan
2021 for ligestillingsområdet angivet en række ini-
tiativer, som netop skal understøtte mindre køns-
opdeling.
Jeg er med på, at dette arbejde ikke løser udfor-
dringen her og nu. Men det er et skridt på vejen.
Lønstrukturkomité
Lønstrukturkomitéen er et andet
og større skridt.
Komitéens arbejde bliver helt afgørende, når vi
fremadrettet skal drøfte ligeløn og lønstrukturer i
den offentlige sektor.
Regeringen vil derfor hurtigst muligt efter lovind-
grebet tage initiativ til at nedsætte komitéen.
Det er vigtigt, at vi nu får et fælles fagligt grundlag
til brug for parternes fremtidige lønforhandlinger.
Arbejdsmarkedets parter skal naturligvis deltage,
og komiteens arbejde skal være præget af åbenhed
og fremdrift.
Arbejdsmarkedets parter vil også blive inddraget i
udarbejdelsen af kommissoriet for komitéen. Des-
uden vil de partier, som kan støtte lovforslaget (L
240) få forelagt kommissoriet.
At komitéen ikke har en finansieringsramme, me-
ner jeg er naturligt. For komitéen skal jo netop
5
L 240 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/8-21 om lønstrukturkomitéen, til beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
klarlægge lønstrukturerne og konsekvenserne af
disse.
I mæglingsforslaget lægges der op til, at lønstruk-
turkomitéen kommer med anbefalinger og konklu-
sioner. Komitéens afrapportering vil dog afhænge
af det endelige kommissorium.
Og når vi kender de endelige resultater, tager vi
stilling til det videre arbejde.
Det er efter min opfattelse den rigtige rækkefølge
at gøre tingene i.
Vi har brug for et solidt fundament at stå på, før vi
tager stilling til, hvordan vi kan mindske lønfor-
skellen mellem kvinder og mænd.
Tak for ordet.
6