Finansudvalget 2020-21
L 239
Offentligt
2453788_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
30. september 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2021-0037-0124
Dok.:
2124733
Besvarelse af spørgsmål nr. 76 fra Folketingets Finansudvalg vedrø-
rende forslag til finanslov for finansåret 2022 (L 239)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 fra Folketingets Finansud-
valg vedrørende forslag til finanslov for finansåret 2022 (L 239), som Fol-
ketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 8. september
2021.
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om, hvordan Datatilsynet, der oplever stigende sagsmængder, skal klare sig med en besparelse, til justitsministeren, kopi til finansministeren
2453788_0002.png
Spørgsmål nr. 76 fra Folketingets Finansudvalg vedrørende forslag til
finanslov for finansåret 2022 (L 239):
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Datatilsynet, der oplever
stigende sagsmængder, skal klare sig med en besparelse, hvor
bevillingen reduceres fra 48,7 mio. kr. i 2022 til 43,9 mio. kr. i
2025 og antallet af årsværk i samme periode nedbringes fra 68
til 62?”
Svar:
Regeringen har med finanslovsforslaget for 2022 lagt op til at tilføre
Datatilsynet 4,6 mio. kr. årligt fra 2022 og frem set i forhold til Data-
tilsynets bevilling på finansloven for 2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Datatilsynets bevilling i 2022-2025 på forslag til finanslov 2022
Mio. kr. (2022-pl)
Bevilling, finanslov 2021*
Bevillingsløft, forslag til finanslov 2022
Udmøntning af konsulentbesparelse
Omprioriteringsbidrag
Samlet bevilling forslag til finanslov 2022
2022
44,2
4,6
-0,1
-
48,7
2023
40,9
4,6
-0,1
-
45,4
2024
40,2
4,6
-0,1
-
44,7
2025
40,2*
4,6
-0,1
-0,8
43,9
Anm.:*) Bevillingen for 2025 er flad videreført på baggrund af finansloven for 2021,
De 4,6 mio. kr. årligt skal anvendes til to formål.
For det første afsættes der 1,7 mio. kr. årligt fra 2022 og frem til en
opgradering af Datatilsynet som organisation som følge af en række
yderligere forpligtelser og et stigende antal medarbejdere.
For det andet tilføres Datatilsynet 2,9 mio. kr. årligt fra 2022 og frem
som følge af, at Datatilsynet skal varetage opgaven som ekstern ind-
beretningskanal for whistlebloweres indberetninger om overtrædelser
af visse områder af EU-retten.
På trods af bevillingstilførslen på finansforslaget på 2022 er det kor-
rekt, at Datatilsynets samlede bevilling har en faldende profil i bud-
getoverslagsårene,
jf. tabel 1.
Det skyldes følgende forhold:
Side 2/3
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om, hvordan Datatilsynet, der oplever stigende sagsmængder, skal klare sig med en besparelse, til justitsministeren, kopi til finansministeren
For det første er Datatilsynets bevillinger
i lighed med en række
statslige driftsbevillinger
omfattet af et omprioriteringsbidrag på 2
pct. årligt.
For det andet har Datatilsynet i 2019 fået tilført en ekstrabevilling på
2,6 mio. kr. årligt fra 2019-2022 til et midlertidigt initiativ om meld-
en-databekymringsmailboks. Det er forudsat, at initiativet ophører
med udgangen af 2022, hvorfor databekymringspostkassen tilsva-
rende i udgangspunktet nedlægges på dette tidspunkt. Bevillingen her-
til bortfalder derfor ligeledes som udgangspunkt i 2023.
Endelig for det tredje er Datatilsynets bevilling blevet nedjusteret med
i alt 0,1 mio. kr. årligt fra 2022 og frem som følge af de konsulentbe-
sparelser, der er besluttet som led i aftale om politiets og anklagemyn-
dighedens økonomi 2021-2023.
Datatilsynet løfter en helt central funktion i forhold til at sikre borger-
nes rettigheder i et digitalt samfund.
Det er derfor også afgørende, at Datatilsynet har de nødvendige res-
sourcer til at løse deres opgaver. Det vil regeringen løbende tage stil-
ling til i forbindelse med de årlige finanslove. Hvis Datatilsynet f.eks.
pålægges nye, ressourcekrævende opgaver, vil det være naturligt, at
dette afspejles i Datatilsynets bevillingsniveau.
Side 3/3