Finansudvalget 2020-21
L 239
Offentligt
2461587_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. oktober 2021
J nr.
2020-5456
Finansudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig følgende spørgsmål
223 til L 239 Forslag til finanslov for finansåret 2022, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 223
Vil ministeren opgøre alle bevillinger, der udløber i 2022, og begrunde hvorfor
regeringen ikke viderefører dem?
Svar
Der er udarbejdet en oversigt over bevillinger, som udløber efter 2021 og dermed
ikke er videre ført i 2022 på forslaget til finanslov for 2022. Dette er gjort ved at
gennemgå anmærkningsteksten på finansloven for 2021 samt forslag til finanslov
for finansåret 2022 for § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Bevillingerne
udløber på baggrund af politiske aftaler, hvor bevillingsprofilen er fastsat til en gæl-
dende perioden.
Tabel 1
Bevillinger som udløber efter 2021 og som ikke videreføres i 2022 (FFL22) for § 29. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Ho-
ved-
konto
Bevillinger der udløber (anmærkningstekst)
§ 29.11.01. Departementet
I forbindelse med finansloven for 2019 er kontoen opskrevet med 0,6 mio. kr. årligt, heraf 0,3 mio. kr. i
lønsum i perioden 2019-2021 til regulering, der muliggør nye forretningsmodeller (agil erhvervsregule-
ring).
I forbindelse med finansloven for 2019 er der afsat 0,3 mio. kr. i 2019 og 2020, heraf 0,2 mio. kr. i løn-
sum, samt 0,2 mio. kr. i 2021, heraf 0,1 mio. kr. i lønsum, til udvikling af en gasstrategi.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen opskrevet med 5,0 mio. kr. årligt i 2020 og 2021, heraf
2,5 mio. kr. i lønsum, til at styrke det grønne diplomati, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019. I 2021 over-
føres 3,9 mio. kr. til § 06.11.01. Udenrigstjenesten og 1,4 mio. kr. til § 29.21.01. Energistyrelsen, heraf 0,7
mio. kr. i lønsum
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen opskrevet med 0,8 mio. kr. i 2021, heraf 0,7 mio. kr. i
lønsum, til at sikre danske virksomheders deltagelse i EU's genopretningsplaner, jf. Aftale om udfasning
af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet af juni 2020.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen opskrevet med 0,4 mio. kr. i 2021, heraf 0,4 mio. kr.
som lønsum, som følge af Aftale mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige, Frie Grønne
og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven samt midler fra reserven til genstart af dansk øko-
nomi samt særlige udfordringer afledt af COVID-19 i 2021 mv. af oktober 2020. Midlerne afsættes til, at
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan deltage i sekretariatet, der skal bidrage til at styrke engage-
mentet i grønt internationalt forsknings samarbejde og styrket monitorering af grøn forskning.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 1,0 mio. kr. i 2021, heraf 0,8 mio. kr. som
lønsum, til arbejdet med en analyse, der skal fokusere på CO2-reduktionspotentialer og omkostninger, jf.
Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af december 2020.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: MFU spm. om at opgøre alle bevillinger, der udløber i 2022, og begrunde, hvorfor regeringen ikke viderefører dem, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til finansministeren
2461587_0002.png
§ 29.11.03. Monitorering og rapportering af optaget CO2 i jorde og skove
I forbindelse med vedtagelsen af den nationale allokeringsplan for reduktion af drivhusgasudledningen
har Danmark besluttet at medregne optaget af CO2 i jorde og skove som led i opfyldelsen af Danmarks
reduktionsforpligtelse. Af hensyn til at overholde kravene under Kyotoprotokollens 2. forpligtelsesperiode
2013-2020 skal der til de årlige rapporteringer bl.a. udarbejdes opdateringer af kortlægningen af skove,
skovprodukter og landskaber, opdateringer af modellerne for optag og udledning af CO2 i jorde og skove
samt opbygges og videreudvikles målemetoder og -rutiner for rapportering. DCE, Nationalt Center for
Miljø og Energi under Aarhus Universitet (tidl. Danmarks Miljøundersøgelser), koordinerer projektet for
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, og opgaverne løses af Institut for Miljøvidenskab, Institut for
Jordbrugsproduktion og Miljø under Aarhus Universitet samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
(tidl. Skov & Landskab) under Københavns Universitet m.fl. Der er afsat 5,7 mio. kr. i hvert af årene i peri-
oden 2019-2021.
Det bemærkes, at Danmarks fremtidige indrapportering finansieres via bevilling opført
under § 29.11.01. Departementet fra 2022 og frem.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen opskrevet med 8,3 mio. kr. i 2021 som følge af Aftale
mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige, Frie Grønne og Liberal Alliance om fordeling af
forskningsreserven samt midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer af-
ledt af COVID-19 i 2021 mv. af oktober 2020. Midlerne afsættes til forskning i drivhusgasudledninger fra
lavbundsjorde, der kan bidrage til mere retvisende nationale opgørelser, som vurderes at være nødven-
dige for at etablere et præcist administrationsgrundlag for udtagning af lavbundsjorde. Forskningen foran-
kres på Aarhus Universitet (DCA) i samarbejde med GEUS.
29.21.01. Energistyrelsen
I forbindelse med finansloven for 2019 er der afsat 2,6 mio. kr. i lønsum årligt i 2019-2021 til opbygning af
en cybersikkerhedsenhed, der skal understøtte udviklingen af energisektorernes cybersikkerhed.
jf. Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018. I denne henseende er der af-
sat 2,0 mio. kr. årligt, heraf 1,3 mio. kr. som lønsum, i perioden 2019-2020 samt 0,7 mio. kr., heraf 0,6
mio. kr. som lønsum, i 2021 til udvikling af en gasstrategi.
jf. Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018. Der er afsat 1,8 mio. kr. årligt,
heraf 1,1 mio. kr. som lønsum, i perioden 2019-2021 til en bioenergi taskforce.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen er forhøjet med 2,4 mio. kr. årligt i 2020-2021, heraf 1,8
mio. kr. som lønsum, til finansiering af de administrative omkostninger til udmøntningen af § 29.24.30.30.
Indsats over for forhøjede varmepriser.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen forhøjet med 0,3 mio. kr. årligt i 2020 og 2021, heraf
0,2 mio. kr. i lønsum, til administration af ordningen vedrørende forskning, udvikling og demonstration af
power-to-X-teknologier under § 29.22.01. Tilskud til energiforskning, jf. Aftale mellem regeringen, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december
2019.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen forhøjet med 2,5 mio. kr. årligt i 2020 og 2021, heraf
2,2 mio. kr. i lønsum, til udvikling af roadmap mod markedsbaseret storskala power-to-X i Danmark, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2020 af december 2019
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 5,1 mio. kr. i 2021, heraf 3,9 mio. kr. i løn-
sum, til administration af EUDP på § 29.22.01.10. Udbygning af dansk energiforskning og -udvikling.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 3,9 mio. kr. i 2021, heraf 1,5 mio. kr. i løn-
sum, til arbejdet med en analyse af der skal fokusere på CO2-reduktionspotentialer og omkostninger, jf.
Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af december 2020.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 3,0 mio. kr. i 2021, heraf 2,5 mio. kr. i løn-
sum, til finansiering af administrationsomkostninger ved udmøntning af § 29.29.04. Bredbåndsdækning
og digital infrastruktur mv., jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 15,0 mio. kr. i 2021, heraf 11,3 mio. kr. i
lønsum, til finansiering af administrationsomkostninger til § 29.24.27.20. Energibesparelser i bygninger, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, | Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2021 af december 2020.
29.22.01. Tilskud til energiforskning
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 340,0 mio. kr. i 2021, jf. Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige, Frie Grønne og Liberal Alliance om fordeling af forsknings-
reserven samt midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af CO-
VID-19 i 2021 mv. af oktober 2020.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen oprettet som en særpulje under EUDP med 17,0 mio.
kr. årligt i 2020 og 2021 til udviklings- og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der understøtter
forberedelsen af udvikling og demonstration af teknologier, der er nødvendige til viderebearbejdning af
brint til "X"-produkter, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019.
Side
2/3
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: MFU spm. om at opgøre alle bevillinger, der udløber i 2022, og begrunde, hvorfor regeringen ikke viderefører dem, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til finansministeren
2461587_0003.png
29.24.27. Tilskud til energibesparelser
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 300,0 mio. kr. i 2021, jf. Aftale mellem re-
geringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021
af december 2020.
29.24.30. Håndtering af grundbeløbets ophør
Kontoen er oprettet på finansloven for 2019 med 3,0 mio. kr. i 2019, 73,7 mio. kr. i 2020 og 61,0 mio. kr. i
2021, jf. Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, En-
hedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018. Bevillingen afsættes til
etableringsstøtte til decentrale kraftvarmeværker, der har modtaget grundbeløb, jf. LBK nr. 119 af 6. fe-
bruar 2020 om elforsyning § 58 (grundbeløbsværker). Bevillingen kan anvendes til tilskud til kollektive el-
drevne varmepumper, biomassekedler og solvarmeanlæg.
29.24.31. Pulje til håndtering af strandede omkostninger
Kontoen er oprettet på finansloven for 2019 med 11,1 mio. kr. i 2019, 96,0 mio. kr. i 2020, 97,0 mio. kr. i
2021 og 46,5 mio. kr. årligt i 2022-2023, jf. Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni
2018. Bevillingen afsættes til delvis kompensation for ubetalte anlægslån i lukkede decentrale kraftvarme-
værker, som har modtaget grundbeløb, jf. LBK nr. 119 af 6. februar 2020 om elforsyning § 58 (grundbe-
løbsværker). Kompensationen målrettes kommuner, som hæfter for ubetalte anlægslån, fordi kommu-
nerne har stillet garanti for værkers lånefinansiering af anlægslån. Af bevillingen er 2,7 mio. kr. i 2019, 3,2
mio. kr. i 2020, 2,7 mio. kr. i 2021 og 2,3 mio. kr. årligt i 2022-2023 overført til § 29.21.01. Energistyrelsen
til dækning af omkostninger til implementering og administration af ordningen. Kontoen er på finansloven
for 2021 reduceret med 76,0 mio. kr. i 2021, 44,7 mio. kr. i 2022 og 44,7 mio. kr. i 2023, jf. Klimaaftale for
energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020. Reduktio-
nen bidrager til den samlede finansiering af aftalen.
29.29.04. Bredbåndsdækning og digital infrastruktur mv.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 100,0 mio. kr. i 2021 til videreførelsen af
den statslige bredbåndspulje til forbedring af dækningen, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020. Til admi-
nistration af ordningen overføres 3,0 mio. kr.
29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut
Der er i 2018-2021 afsat 6,8 mio. kr. årligt til udarbejdelse af et klimaatlas, som bl.a. skal understøtte den
kommende ændring i planloven, der fremadrettet vil pålægge kommunerne at udarbejde klimatilpasnings-
planer hver 4. år.
Det bemærkes, at DMI har fået afsat 4,3 mio. kr. årligt i perioden 2022-2025 til drift af et
klimaatlas på FFL22.
I forbindelse med finansloven for 2021 er kontoen opskrevet med 39,4 mio. kr. i 2021, heraf 16,4 mio. kr.
som lønsum, som følge af Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Frie Grønne om fri forskning, talentudvikling og
forskning i klimaforandringer (fordeling af den tværgående reserve i 2021) af oktober 2020. Midlerne af-
sættes til at fortsætte og styrke Nationalt Center for Klimaforskning (NCFK), inkl. overvågning af Grøn-
lands indlandsis
29.61.01. Geodatastyrelsen
I relation til den fællesoffentlige aftale om gode grunddata til alle og Ejendomsdataprogrammet under
Grunddataprogrammet udvikler og driver Geodatastyrelsen System til Ejendomsregistrering (matriklen)
inkl. EjendomsBeliggenhedsRegistret, Ejerlejlighedsregistret og notering af bygning på fremmed grund.
Løftet til dækning heraf blev revideret i 2015 og udgør 5,2 mio. kr. i 2021.
Kilde: FL21 og FFL22
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3