Folketingets Finansudvalg
Rune Lund
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-357
8. oktober 2021
Finansudvalget har i brev af 15. september stillet følgende spørgsmål nr. 177 til L
239, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (En-
hedslisten).
Spørgsmål nr. 177:
”Vil
ministeren redegøre for baggrunden for det foreslåede bevillingsfald på konto
17.64.06?”
Svar:
Det fremgår af finanslovsforslaget, at de statslige udgifter til § 17.64.06. Højeste,
mellemste og almindelig førtidspension falder fra 7.486,3 mio. kr. i 2021 til
7.144,9 mio. kr. i 2022, hvilket svarer til et fald i bevillingen på 341,4 mio. kr.
Udgifterne til førtidspension budgetteres på finanslovsforslaget på flere forskellige
konti. Det er tilkendelsestidspunktet for førtidspensionen, der er bestemmende for
hvilken konto, udgiften afholdes på. Førtidspensioner, der er tilkendt før 1. januar
2003, med undtagelse af dem, som benyttede den frivillige overgangsordning mel-
lem 1. juni 2013 og 31. december 2013, budgetteres således på § 17.64.06. Højeste,
mellemste og almindelig førtidspension. Det betyder, at der ikke længere er tilgang
af nye førtidspensionister på denne konto og der således sker et fald i udgifterne i
takt med, at førtidspensionisterne overgår til folkepension.
Samlet på førtidspensionsområdet er der en stigning i de offentlige udgifter på
1.630,1 mio. kr. fra 2021 til 2022, mens de statslige udgifter falder med 56,7 mio.
kr. Stigningen i de offentlige udgifter skyldes primært den stigende pensionsalder,
som udsætter overgangstidspunktet til folkepension. Faldet i de statslige udgifter
skyldes indfasning af refusionsreformen, som medfører, at staten løbende finansie-
rer en mindre andel af udgifterne til førtidspension, mens kommunerne løbende fi-
nansierer en tilsvarende større andel.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister