Finansudvalget 2020-21
L 239
Offentligt
2459560_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Rune Lund
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-357
8. oktober 2021
Finansudvalget har i brev af 15. september stillet følgende spørgsmål nr. 176 til L
239, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (En-
hedslisten).
Spørgsmål nr. [176]:
”Vil
ministeren redegøre for baggrunden for det foreslåede bevillingsfald på konto
17.64.05?”
Svar:
Det fremgår af finanslovsforslaget, at de statslige udgifter til § 17.64.05. Førtids-
pension falder fra 7.224,8 mio. kr. i 2021 til 7.096,2 mio. kr. i 2022, hvilket svarer
til et fald i bevillingen på 128,6 mio. kr.
Udgifterne til førtidspension budgetteres på finanslovsforslaget på flere forskellige
konti. Det er tilkendelsestidspunktet for førtidspensionen, der er bestemmende for
hvilken konto, udgiften afholdes på. Førtidspensioner, der er tilkendt mellem 1. ja-
nuar 2003 og 30. juni 2014, og førtidspensionister, som benyttede den frivillige
overgangsordning mellem 1. juni 2013 og 31. december 2013, budgetteres således
på § 17.64.05. Førtidspension. Det betyder, at der ikke længere er tilgang af nye
førtidspensionister på denne konto og der således sker et fald i udgifterne i takt
med, at førtidspensionisterne overgår til folkepension.
Samlet på førtidspensionsområdet er der en stigning i de offentlige udgifter på
1.630,1 mio. kr. fra 2021 til 2022, mens de statslige udgifter falder med 56,7 mio.
kr. Stigningen i de offentlige udgifter skyldes primært den stigende pensionsalder,
som udsætter overgangstidspunktet til folkepension. Faldet i de statslige udgifter
skyldes indfasning af refusionsreformen, som medfører, at staten løbende finansie-
rer en mindre andel af udgifterne til førtidspension, mens kommunerne løbende fi-
nansierer en tilsvarende større andel.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister