Epidemiudvalget 2020-21
L 234
Offentligt
2413239_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 10-06-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2105840
Dok. nr.: 1772287
Folketingets Epidemiudvalg har den 3. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 234
Forslag til lov om ændring af epidemiloven (Overvågning af smitsomme
sygdomme via spildevand)), til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 3:
”Hvad e er i istere o at sætte et i i u for a tal af perso er eller
hus-
stande, der må i
dgå i de e kelte spildeva dsprøve til s itteovervåg i g?”
Svar:
Det afgørende må være, at den overvågning af smitsomme sygdomme via spildevand,
der iværksættes, sker på en måde, så det ikke er muligt at identificere enkeltperso-
ner. Det gælder både den overvågning, som kommunerne efter lovforslaget får mu-
lighed for at iværksætte, men også den overvågning, som Statens Serum Institut som
led i den forberedende undersøgelse agter at foretage gennem bistand fra spilde-
vandsforsyningsselskaberne.
Derfor fremgår det også af det forslåede § 44 a, stk. 1, 2. pkt., at overvågning efter
1. pkt. (det vil sige kommunernes overvågning af spildevand) skal ske på en sådan
måde, at det ikke er muligt at identificere fysiske personer.
Kravet vil betyde, at kommunerne konkret skal sikre, at det spildevand, der påtænkes
overvåget, og eventuelle prøver, ikke er personhenførbare.
Det vil efter min opfattelse være den mest hensigtsmæssige måde at sikre anonymi-
teten på frem for centralt at fastsætte en minimumsgrænse for antallet af personer
eller husstande, som overvågningen skal omfatte.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke efter Sundhedsministeriets opfattelse er
muligt generelt at fastsætte en grænse for, hvornår en overvågning ikke vil være per-
sonhenførbar, idet der ved en sådan vurdering skal tages højde for flere faktorer, som
skal vurderes konkret. I vurderingen skal man tage alle hjælpemidler, der med rimelig-
hed kan tænkes bragt i anvendelse for at identificere den pågældende person, i be-
tragtning. Man skal også have for øje, om andre er i besiddelse af oplysninger, der gør
det muligt at identificere den enkelte.
Derudover vil en sådan grænse kunne risikere at give indtryk af, at en sådan overvåg-
ning altid vil kunne ske anonymt, selvom vurderingen havde været en anden, hvis der
blev foretaget en konkret vurdering. For det andet vil en fastsat grænse kunne med-
føre, at der ikke vil kunne foretages overvågning af spildevand i områder, som ligger
under grænsen, f.eks. sogne, bydele eller lignende, selvom overvågningen ville kunne
gennemføres anonymt.
L 234 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om et minimum for antal personer eller husstande, der må indgå i den enkelte spildevandsprøve, til sundhedsministeren
Det er således efter min opfattelse afgørende at fastholde, at det bør være kommu-
nalbestyrelsen, som i forbindelse med beslutninger om at iværksætte overvågning
konkret sikrer, at det spildevand, der overvåges, og eventuelle prøver, ikke er person-
henførbare.
Statens Serum Instituts overvågning af smitsomme sygdomme via spildevand, herun-
der den forberedende undersøgelse, vil også blive gennemført på en måde, så det
sikres, at det ikke er muligt at identificere fysiske personer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2