Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven m.v. (Selvstændig bestemmelse om angreb
med genstand på personer i offentlig tjeneste og skærpelse af straffen
for forsætlig fareforvoldelse) (L 23):
”Hvilke
yderligere udgifter forventer ministeren, det vil resul-
tere i, hvis normalstraffen for at affyre fyrværkeri mod civile
hæves til eksempelvis 6 måneders fængsel?”
Svar:
Det fremgår af lovforslaget,
at forslaget skønnes at medføre merudgifter for
kriminalforsorgen på ca. 3,1 mio. kr. årligt som følge af den yderligere straf-
masse for de foreslåede strafskærpelser i lovforslaget. Heraf har det været
skønnet, at udgiften til strafskærpelsen af straffelovens § 252, når faren er
forvoldt ved kast eller affyring af genstande, herunder fyrværkeri, udgjorde
ca. 0,6 mio. kr. årligt.
Justitsministeriet er imidlertid blevet opmærksom på en fejl i datagrundlaget
for de beregninger, der lå til grund for det oprindelige skøn. Justitsministe-
riet har derfor opdateret datagrundlaget og revideret beregningerne af de
økonomiske konsekvenser ved den foreslåede strafskærpelse af straffelo-
vens § 252.
På baggrund af de reviderede beregninger estimeres det, at strafskærpelsen
i lovforslaget af straffelovens § 252 isoleret set medfører omkostninger i
størrelsesordenen 0,3-0,5 mio. kr. årligt. Hvis normalstraffen for fareforvol-
delse ved affyring eller kast af genstand i stedet hæves til 6 måneder, er det
vurderingen, at strafskærpelsen i alt vil medføre omkostninger i størrelses-
ordenen 3,0-4,0 mio. kr. årligt.
Det bemærkes dog, at tallene er forbundet med væsentlig usikkerhed.
Det er
således i politiets sagsstyringssystem, POLSAS, ikke muligt at fremsøge an-
tallet af ubetingede frihedsstraffe, hvor hovedforholdet angår overtrædelse
af straffelovens § 252 ved anvendelse af genstande, herunder fyrværkeri.
Dette skyldes, at det i POLSAS ikke registreres særskilt, om sager involve-
rer bestemte genstande. Derfor baseres beregningerne på skøn over antallet
af ubetingede frihedsstraffe og de gennemsnitlige straflængder.
Det bemærkes endvidere, at beregningerne er lavet for affyring eller kast af
alle genstande, herunder også kast med f.eks. sten og flasker, og ikke for
affyring af fyrværkeri isoleret set.
2