Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2395084_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 10. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om sanktionsmuligheder mod salg af varer med gamle banderoler, efter afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft, til skatteministeren
2395084_0002.png
Spørgsmål
Er der ifølge ministeren tilstrækkeligt med sanktionsmuligheder i forhold til at undgå, at
producenter/importører kan blive ved med at smide varer med gamle banderoler på mar-
kedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft under dække af, at reglerne om
overgang til forbrug er uklare?
Svar
Med lovforslaget foreslås det at pålægge bødestraf, hvis cigaretter eller røgtobak, der er
overgået til forbrug, forsætligt eller groft uagtsomt sælges med gamle stempelmærker, når
der er forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft. Det samme vil gælde,
hvis en virksomhed, der ikke er autoriseret som oplagshaver, forsætligt eller groft uagt-
somt undlader at returnere eller ødelægge ikke-solgte cigaretter eller røgtobak med gamle
stempelmærker efter senest 4 måneder, fra en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.
Det er forudsat, at bødeniveauet for de nævnte overtrædelser vil skulle udgøre 15.000 kr.
pr. overtrædelse, og at der ved bødeudmålingen vil skulle ske absolut kumulation. Det be-
tyder, at der vil kunne udmåles en bøde på 15.000 kr. for hver overtrædelse, uanset om
pådømmelsen eller vedtagelsen sker ved én eller flere sager.
Gerningsindholdet omfatter tilfælde, hvor grossister eller detailhandlere sælger eller und-
lader at returnere cigaretter eller røgtobak inden for de nævnte frister. Når cigaretter eller
røgtobak er overgået til en grossist eller detailhandler og befinder sig hos denne, vil der
generelt ikke være tvivl om, at varerne er overgået til forbrug. Det vurderes derfor, at bø-
debestemmelserne effektivt vil bidrage til at modvirke, at varer med gamle banderoler
sendes på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Hvis det konstateres, at nogen groft uagtsomt eller med fortsæt til at unddrage afgift afgi-
ver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskon-
trollen, kan der efter gældende bestemmelser i tobaksafgiftsloven pålægges straf i form af
bøde eller fængsel. Det samme er tilfældet, hvis nogen overdrager, erhverver, tilegner sig
eller anvender afgiftspligtige varer, uden der er betalt afgift.
Hvis disse overtrædelser er begået efter den 1. januar 2020, vil bøden kunne udgøre 2
gange den samlede unddragelse, når der er forsæt til unddragelse, og 1 gang den samlede
unddragelse ved grov uagtsomhed. Af den del af unddragelsen, der ikke overstiger 60.000
kr., beregnes bøden kun som 1 gang det unddragne beløb ved forsæt, og som halvdelen af
det unddragne beløb ved grov uagtsomhed. Hvis overtrædelsen er begået med forsæt til
at unddrage afgift for over 100.000 kr., vil der kunne idømmes fængselsstraf.
Producenter og importører, der sælger cigaretter eller tobaksvarer til grossister eller detail-
handlere, er omfattet af disse bestemmelser. Som nævnt ovenfor er der generelt ikke tvivl
om, at cigaretter og tobaksvarer er overgået til forbrug, og at afgiftspligten derved er ind-
trådt, når de er overgået til en grossist eller detailhandler. Foruden bemærkes
som også
anført i lovforslaget
at det følger af gældende ret, at oplagshaveres lager af cigaretter og
Side 2 af 3
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om sanktionsmuligheder mod salg af varer med gamle banderoler, efter afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft, til skatteministeren
2395084_0003.png
røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikraft-
træden, men som ikke er solgt og derfor ikke er overgået til forbrug inden afgiftsforhøjel-
sens ikrafttræden, ikke må sælges efter afgiftsforhøjelsens ikrafttræden. Det skyldes, at af-
giften, som det påsatte stempelmærke repræsenterer, i så fald ikke svarer til den afgifts-
sats, der gælder på forfaldstidspunktet. Salget vil da kunne medføre en afgiftsunddragelse
og derved udløse en straf efter de gældende straffebestemmelser i tobaksafgiftsloven, så-
fremt betingelserne i bestemmelserne i øvrigt er opfyldt. På denne baggrund vurderes, at
også disse straffebestemmelser effektivt vil kunne bidrage til at modvirke, at varer med
gamle banderoler sendes på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Side 3 af 3