Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 85:
Hvad er den samfundsøkonomiske gevinst eller tab ved etablering
af Lynetteholm (klimasikring og jordopfyld), som behandles i lov-
forslaget?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Københavns Kommune og Hvidovre Kommune har lavet en ana-
lyse af, hvad konsekvenserne vil være for København, hvis byen bli-
ver ramt af en stormflod. Analysen viser, at en stormflod kan for-
sage voldsomme oversvømmelser, der i værste fald kan betyde et
samfundsmæssigt tab for op mod 28 milliarder kroner.
I Københavns Kommunes Stormflodsplan fra 2017 anslås det, at
hvis København ikke sikres mod stormflod, vil byen risikerer tab
på mellem 7 og 12 mia. kr. over de næste 100 år. Skaderne er kun
beregnet for Københavns Kommune og inkluderer således ikke tab
i andre kommuner. I tabsberegningerne er der desuden ikke ind-
regnet indirekte tab.
En stormflod medføre risiko for omfattende skader, forsinkelser og
driftstab på blandt andet Kastrup Lufthavn, Metroen, Banedan-
mark og DSB samt på Øresundsbroen og motorvejsnettet generelt.
Hertil kommer risikoen for oversvømmelse af store dele af Christi-
anshavn, Indre By og Slotsholmen.
Lynetteholm bidrager til stormflodssikringen af København og bil-
liggør den samlede stormflodssikring. Det betyder, at det
–
alt an-
det lige - bliver mere samfundsøkonomisk rentabelt at etablere