Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398687_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 81:
Kan ministeren oplyse, om 2018 har været et normalt år for perioden
1971-2019 i forhold til gennemstrømningen gennem Øresund mellem
Østersøen og Kattegat, idet de hydrauliske beregninger for Lynette-
holms påvirkning af gennemstrømningen er foretaget for 2018?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”DHI
oplyser at samme reference som anført i besvarelsen af
spørgsmål 80 indeholder informationer om antal og størrelsen af
saltvandsindbrud til Østersøen set over 40-års perioder. Informati-
onerne er indeholdt i tabellen nedenfor.
Af tabellen fremgår det, at der er 3 saltvandsindbrud med en tilfør-
sel på 2-3 GT i løbet af perioden 1976-2015. Modelberegningen ba-
seret på år 2018 indeholder en hændelse, hvor der tilføres cirka
1GT salt til Østersøen via Øresund.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm., om 2018 har været et normalt år for perioden 1971-2019 i forhold til gennemstrømningen gennem Øresund mellem Østersøen og Kattegat, til transportministeren
2398687_0002.png
Side 2/2
Med bidrag fra Storebælt (2/3) falder den dermed i kategorien 2-3
GT (og næsten op i kategorien 3-4 GT) og hører dermed til i kate-
gorien over major inflows. Figuren nedenfor viser den beregnede
akkumulerede salttransport gennem Øresund. Det ses, at der i sep-
tember 2018 er en tilførsel af næsten 1 GT salt og i december er der
en hændelse hvor der tilføres 0,7 GT salt gennem Øresund. Det
vurderes derfor at det anvendte modelår er ganske repræsentativt.
Diagrammet nedenfor viser også, at der er en stor dynamik i salt-
transporten gennem Øresund, men at den kun påvirkes i et yderst
beskedent omfang af Lynetteholm, jf. de sammenfaldende kurver
og den store tidslige variation. En vigtig observation er her, at salt-
vandsindbrud ikke nødvendigvis relaterer til stormflodshændelser,
men derimod er drevet af længerevarende perioder med en højere
vandstand i Kattegat end i Øresund syd for Drogdentærsklen.
Stormflodshændelser har det med at være af relativ kort varighed,
da der typisk er en tilbagesvingning.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht