Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 80:
Kan ministeren bekræfte, at over 40 pct. af saltvandstilførslen til
Østersøen er sket gennem Øresund i forbindelse med de sidste tre
store saltvandsindbrud, der optræder med omkring 10 års mellemrum
(de 3 sidste: januar 1993, januar 2003 og december 2014)? Kan mini-
steren oplyse, om der i forbindelsen med VVM-undersøgelser er fore-
taget hydrauliske beregninger af Lynetteholms påvirkning for de store
saltvandsindbrud, og i givet fald hvad beregningerne viser?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”By
& Havns rådgiver, DHI, har oplyst, at den hydrauliske model
dækker Øresund og med en meget detaljeret opløsning af området
omkring Lynetteholm. Modellen kan derfor ikke svare på hvordan
transporten af salt er fordelt mellem de tre danske bælter. En gam-
mel tommelfingerregel siger at forholdet er 1/11 gennem Lillebælt,
7/11 gennem Storebælt og 3/11 gennem Øresund. Transporten af
salt til Østersøen er beskrevet i: Frontiers | Major Baltic Inflow Sta-
tistics
–
Revised | Marine Science (frontiersin.org)
(https://www.frontiersin.org/ar-
ticles/10.3389/fmars.2018.00384/full)
Nyttig information og link til reference kan også findes på: Major
Baltic Inflow statistics - IOW (io-warnemuende.de)
(https://www.io-warnemuende.de/major-baltic-inflow-statistics-
7274.html)
I artiklen er der et diagram som viser hændelser med tilførsel af
salt til Østersøen beregnet som forholdet mellem tilførslen gennem