Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398290_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren fremskaffe et detaljeret budget for de 2,1 mia. kr. til
anlæg af Lynetteholm, som fremgår af bemærkningerne til L 220?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Parallelt
med arbejdet med miljøkonsekvensvurdering, lovforslag
og implementeringsredegørelse har By & Havn, i samarbejde med
tekniske rådgivere, forberedt udbudsmateriale for anlægsprojektet
for Lynetteholms perimeter.
Etableringen af Lynetteholms perimeter forventes opdelt i 7 delen-
trepriser. Opdeling i entrepriser skal sikre bedre konkurrence og
flere konkurrerende bydere på de enkelte entrepriser. På trods af
opdelingen i delentrepriser er der tale om betydelige entrepriser,
hvoraf flere ligger i størrelsesordenen 250-500 mio. kr.
Hovedposterne i anlægsbudgettet kan på nuværende tidspunkt
sammenstilles som i nedenstående tabel (afrundet):
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil fremskaffe et detaljeret budget for de 2,1 mia. kr. til anlæg af Lynetteholm, som fremgår af bemærkningerne til L 220, til transportministeren
2398290_0002.png
Side 2/2
* Budget til marine arkæologiske undersøgelser indgår ikke sær-
skilt, men skal afholdes af pulje til uforudsete byggeomkostninger.
Der pågår stadig en dialog med rådgivere om anlægsoverslaget
med henblik på optimering og håndtering af risici m.v. også ift.
eventuelle ændringer, som følge af miljøkrav og marine arkæologi-
ske undersøgelser.
Denne proces betyder, at der løbende sker afklaring af risici og
større vished om omkostningernes enkeltposter, hvorfor andelen af
reserver/uforudsete byggeomkostninger løbende reduceres.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht