Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 77:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor Trafikstyrelsen har udeladt
en række miljømæssige problemstillinger i den sammenfattende
redegørelse fra 31. marts 2021, som borgerne har rejst i forbindelse
med VVM-høringerne, når det i Transportministeriets høringsno-
tat fra 29. april 2021 (L 220 - bilag 1, Transportudvalget 2020-21)
bemærkes,
”at
mange af de modtagne høringssvar efter Transport-
ministeriets vurdering vedrører forhold, som er belyst i de miljø-
vurderinger, som allerede har været i offentlig høring. Høringssvar
til miljøvurderingerne er således allerede besvaret af miljømyndig-
hederne i den sammenfattende redegørelse, som kan findes på Tra-
fikstyrelsens hjemmeside”?
Eksempelvis kan nævnes Lynetteholms påvirkning af byklimaet
(varmeø-effekt), efterlysning af beregninger for, om Lynetteholm
giver højere højvande ved Dragør, relevante data for højresvings-
ulykker, påvisning af om den hydrauliske model er dårlig til at mo-
dellere saltvandsprofilerne i Øresund, ændring af overfladestrøm-
men mellem Lynetteholm og Middelgrunden. Og kan ministeren
fremskaffe en liste over de miljømæssige problemstillinger rejst af
borgere, som Trafikstyrelsen har udeladt i den sammenfattende re-
degørelse fra 31. marts 2021?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Lynetteholm-projektet
har været i foroffentlighedsfase i efteråret
2019, hvor ideer og forslag til alternativer blev indsamlet og be-
handlet. Der blev i den sammenhæng udarbejdet et afgrænsnings-
notat, som har været i myndighedshøring i sommeren 2020, og