Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2399287_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål om L 220, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 70:
Kan ministeren bekræfte, at der i
”Stormflodsplan
- for København
2017”
er påpeget, at en stormflodssikring af København mod syd er
mere presserende med omfattende digebyggeri, hvor affaldsjord
kan anvendes, end mod nord og vil ministeren oplyse, hvor meget
overskudsjord der kan forventes behov for til en sådan sydlig
stormflodssikring?
Svar:
Københavns Kommune oplyser, at stormflodssikringsplanen blev
udarbejdet for Københavns Kommune i 2017. Planen indeholder et
strategisk hovedgreb for stormflodssikring samt de juridiske og fi-
nansielle rammer.
Rapportens centrale anbefalinger er:
1. at København sikres med en ydre sikring.
2. at København som sikres til et niveau, der svarer til en
1000 års stormflod i år 2100.
3. at sikring af København mod stormfloder fra syd igangsæt-
tes nu.
4. at der igangsættes en konkretisering af planen.
5. at Københavns Kommune bør arbejde for en finansierings-
model, hvor der lægges vægt på almene og afledte fordele
af sikringen.
Stormflodssikringsplanen påpeger, at selvom sikringen mod nord
ikke er lige så presserende som sikringen mod stormfloder fra syd,
er der behov for, at denne sikring påbegyndes tidligt, da den vil
kræve anlæg i havnearealet ud mod Øresund, mens den sydlige
stormflodssikring kan anlægges på terræn. Dette fremgår på side
29 i planen.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, at der i Stormflodsplan for København 2017er påpeget, at en stormflodssikring af København mod syd er mere presserende med omfattende digebyggeri, hvor affaldsjord kan anvendes, end mod nord, til transportministeren
2399287_0002.png
Side 2/2
Det fremgår desuden af stormflodssikringsplanen, at sikringen
mod nord med fordel kan samordnes med byens øvrige behov, fx
deponering af overskudsjord, samt at det kan tænkes sammen med
de fremtidige planer for udvikling af områderne og anvendelsen af
havnen.
Arbejdet med stormflodssikringen mod syd pågår parallelt med Ly-
netteholm-projektet i regi af Københavns Kommunes risikosty-
ringsplan. Målsætningen i planen er, at der etableres fysiske sikrin-
ger mod stormfloder fra syd inden udgangen af planperioden
2028-2033.
Endeligt er det værd at bemærke, at stormflodssikringen af Køben-
havn først er komplet med både den nordlige og sydlige storm-
flodssikring. Det giver således ikke mening at tale om sikring i de
to retninger som alternativer
de er hinandens forudsætninger.
Endeligt er det begrænset, hvor meget jord der vil skulle benyttes
til etablering af digerne.
Københavns Kommunes risikostyringsplan er offentligt tilgængelig
her:
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attach-
ments/27716559-40163655-1.pdf
I forbindelse med arbejdet med klimatilpasningsplanen har staten
har også igangsat et pilotprojekt om en stormflodsmodel for Kø-
benhavn bl.a. med henblik på sikring af de statslige infrastruktur-
anlæg i de centrale dele af hovedstaden. De berørte kommuner Kø-
benhavn, Hvidovre, Dragør og Tårnby bidrager til pilotprojektet,
der forventes færdig til efteråret.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht