Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2400457_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Referat
Dato:23-03-2021
Sagsnr.:TS6040102-00024
Sagsbehandler: NAVE
ESPOO-Samrådsmøde - Lynetteholm
Deltagere
Danmark:
-
Jan Albrecht, Trafikstyrelsen
-
Mikkel Christensen, Trafikstyrelsen
-
Gert Agger, Trafikstyrelsen
-
Nanna Vestergaard, Trafikstyrelsen
-
Niels Bjørkbom, Miljøstyrelsen (ESPOO point of contact)
-
Sif Zimmermann, Miljøstyrelsen (ESPOO point of contact)
-
Michael Lundgaard, By & Havn
-
Ingvar Sejr Hansen, By & Havn
-
Finn Jensen, By & Havn
-
Claus Fisher Jensen, Rambøll
-
Bo Brahtz Christensen, DHI
Sverige:
-
Richard Kristoffersson, Naturverket (ESPOO point of contact)
-
Egon Enocksson, Naturverket (ESPOO point of contact)
-
Per Danielsson, Statens Geotekniske Institut
-
Sebastian Bokhari Irminger, Statens Geotekniske Institut
-
Henrik Bengtsson, Statens Geotekniske Institut
-
Carl Lindqvist, Länsstyrelsen i Skåne, Vattenenheten
-
Katrin Herrlin Sjöberg, Vattenmyndigheten Södra Östersjön
-
Matilda Valman, Vattenmyndigheten Södra Östersjön
Dagsorden
A.
B.
C.
D.
Præsentation af deltagere
Kort præsentation af projektet ved bygherre
Gennemgang og drøftelse af de relevante emner
Aftaler om videre proces
Side 1 (6)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400457_0002.png
Referat
Sagsbehandler: NAVE
Referat
Ad a) Præsentation af deltager
Trafikstyrelsen, der er koordinerende miljømyndighed på dansk side,
bød velkommen til mødet, og takkede ESPOO-myndighederne på
svensk og dansk side for at have skabt mulighed for et hurtigt samråd
om sagen.
Styrelsen takkede endvidere de svenske miljømyndigheder for deres
fleksibilitet i forhold til at få arrangeret et hurtigt samråd, da det er
vigtigt, at der kan findes en fælles forståelse i forhold til de grænse-
overskridende miljøeffekter af Lynetteholm.
Styrelsen redegjorde kort for, at Lynetteholm-projektet er et lidt utra-
ditionelt projekt, da det er så stort, at det vedtages af det danske par-
lament Folketinget med en anlægslov. Derfor er processerne vedrø-
rende miljøkonsekvensrapporten bundet op på Folketingets lovproces,
hvilket skaber nogle tidsmæssige bindinger.
Herefter var der en præsentation af mødets deltagere.
Ad b) Kort præsentation af projektet ved bygherre
Intet at bemærke
Ad c) Gennemgang og drøftelse af de relevante emner
Emne
1. Afgrænsning af miljøkonsekvensrap-
porten (MKR)
Bemærkninger
By & Havn præsenterede emnet.
Naturverket bemærkede, at det er svært
at se grænsefladen mellem hvilket pro-
jekter, der inddrages i miljøvurderings-
processen, og hvilke der ikke. Naturver-
ket gør opmærksom på, at selvom alle
projekter ikke har samme detaljerings-
grad, bør de stadig indgå i Miljøvurderin-
gen.
Trafikstyrelsen oplyste, at eventuelt
fremtidige projekter ikke er en forudsæt-
ning for etableringen af Lynetteholm.
Projektet om Lynetteholm giver mening i
sig selv. De kumulative effekter vil indgå
i miljøvurderingen af de efterfølgende
Side 2 (6)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400457_0003.png
Referat
Sagsbehandler: NAVE
projekter, såfremt de skulle blive realise-
ret.
2. Klimapåvirkning og udledning af CO2
By & Havn præsenterede emnet på bag-
grund af det fremsendte notat.
Malmø Stad, som har rejst spørgsmålet
var ikke til stede.
Naturverket undersøger med Malmø
Stad, om de har fået svar på deres
spørgsmål af det fremsendte materiale.
3. Opfyldelse af miljømål for danske og
svenske vandområder
By & Havn præsenterede emnet på bag-
grund af det fremsendte notat og gjorde
opmærksom på, at max-koncentrationer
skal overholdes, samt at der skal foreta-
ges tiltag, som opvejer merudledningen
til Øresund. Dokumentationen herfor er
under udarbejdelse.
Vattenmyndigheten Södra Östersjön
spurgte, om det kun gælder næringsstof-
fer.
By & Havn orienterede om, at det gælder
gennemgang af alle kvalitetsmålene for
danske vandområder samt de svenske
områder, hvor det er relevant.
Vattenmyndigheten Södra Östersjön
gjorde opmærksom på, at vurderingerne
skal fuldføres på tværs af landegrænser.
By & Havn vil indarbejde dette i den sup-
plerende miljøkonsekvensrapport og har
ikke på nuværende tidspunkt brug for
yderligere oplysninger eller data fra Sve-
rige.
4. Miljøvurdering af vandområdernes hy-
dromorfologiske kvalitet
By & Havn og DHI præsenterede emnet
på baggrund af det fremsendte notat
samt kom med supplerende beskrivelser
i forhold til litoral transport, bølgeforhold
samt erosionseffekter.
Vattenmyndigheten Södra Östersjön ori-
enterede om, at deres høringssvar tager
udgangspunkt i Vattendirektivet. De sav-
Side 3 (6)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400457_0004.png
Referat
Sagsbehandler: NAVE
ner en tydeligere forklaring på bølgeef-
fekterne og i hvilken grad, det kan på-
virke den svenske kyst.
DHI gav en mundtlig forklaring på oven-
stående.
Vattenmyndigheten Södra Östersjön
gjorde opmærksom på, at grænsen for
hydromorfologiens vurderinger går ved
landegrænsen i det nuværende materi-
ale, så de har ikke set vurderinger/mo-
delleringer for den svenske side.
By og Havn udarbejder et mindre notat
omkring vurderingen af påvirkningerne
på svensk side til efterfølgende drøftelse.
Notatet vil ikke indgå i den supplerende
miljøkonsekvensrapport, men i et sepa-
rat opfølgende ESPOO-notat.
5. Begrænsning af forurenende sedimen-
ter i anlægsfasen
By & Havn præsenterede kort emnet.
Emnet vil indgå i den supplerende miljø-
konsekvensrapport, som vil blive frem-
sendt ultimo marts.
Länsstyrelsen i Skåne vurderer, at det er
problematisk at anvende argumentet
omkring fortynding i forhold til forure-
ning.
6. Beregning af sedimentspredning som
følge af klapning i Køge Bugt og påvirk-
ning af Natura 2000 område
By & Havn præsenterede emnet i forlæn-
gelse af det fremsendte notat. Emnet be-
handles i det skriftlige materiale der føl-
ger.
Länsstyrelsen i Skåne gjorde opmærk-
som på, at der er meget fokus på Køge
Bugt, samt at der mangler modellering
som forholder sig til sydgående spred-
ning og sekundær og tertiær spredning.
DHI forklarede dybere omkring nettodrift
i Øresund, som bl.a. indebærer at det of-
tere strømmer mod nord end syd.
Vattenmyndighetan savner detaljerings-
niveauet fra DHI beskrevet i rapporten.
Side 4 (6)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400457_0005.png
Referat
Sagsbehandler: NAVE
By & Havn laver notat der samler op på
diskussionen, herunder fx ekstremsitua-
tioner. Det vil ikke indgå i den supple-
rende miljøkonsekvensrapport, men i et
separat opfølgende ESPOO-notat.
7. Gennemstrømning i Øresund / bloke-
ring
By & Havn præsenterede emnet på bag-
grund af det fremsendte notat.
Naturverket gjorde opmærksom på, at
der savnes en beskrivelse af de isolerede
konsekvenser uagtet havspejlstigninger.
Havspejlstigninger kan ikke fungere som
mitigerende foranstaltninger, da de fore-
kommer uanset om projektet etableres
eller ej.
By & Havn samler op på dette i kort no-
tat.
8. Påvirkning af ålegræs i Øresund Nord
By & Havn præsenterede emnet. Emnet
behandles yderligere i den supplerende
miljøkonsekvensrapport der følger.
Ad d) Aftaler om videre proces
Supplerende høring:
Trafikstyrelsen foretager en høring af en supplerende miljøkonsekvens-
rapport.
Høringen ventes offentliggjort inden udgangen af marts, og vil vare 30
dage fra offentliggørelsen.
Materialet sendes direkte til de svenske myndigheder, der deltager i
samrådet; med kopi til ESPOO point of contact.
Den supplerende miljøkonsekvensrapport omhandler vandplaner, hav-
strategi, sejlrende og kumulative effekter, herunder blandt andet ne-
denstående punkter:
3. Opfyldelse af miljømål for danske og svenske vandområder
5. Begrænsning af forurenende sedimenter i anlægsfasen
8. Påvirkning af ålegræs i Øresund Nord
Fortsat samråd:
De svenske myndigheder vil samle op efter samrådsmødet og eventuelt
fremsende skriftlige kommentarer.
By & Havn vil udarbejde et skriftligt materiale til de svenske myndighe-
der, der forholder sig til de spørgsmål, der er rejst på samrådsmødet.
Side 5 (6)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
Referat
Sagsbehandler: NAVE
Det skriftlige materiale vil på baggrund af miljøkonsekvensrapporten
beskrive effekter i svensk farvand af følgende forhold:
4. Miljøvurdering af vandområdernes hydromorfologiske kvali-
tet
6. Beregning af sedimentspredning som følge af klapning i Køge
Bugt og påvirkning af Natura 2000 område
7. Gennemstrømning i Øresund / blokering
Der afholdes endnu et ESPOO-samrådsmøde medio april.
Da anlægget i Danmark skal vedtages af Folketinget vurderer Naturver-
ket, at artikel 11 i den nordiske miljøbeskyttelseskonvention vil kunne
finde anvendelse. Med henvisning til denne vil der kunne etableres en
direkte dialog mellem Sverige og Danmark på regeringsniveau.
Side 6 (6)