Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 31:
Hvor store mængder sediment, kvælstof, fosfor og farlige stoffer fra
klapningerne og projektet i øvrigt vil havne i svensk farvand, og
dermed påvirke Sveriges målopfyldelse af Vandrammedirektivet og
Havstrategidirektivet samt Habitatdirektivet?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Påvirkningen
af svensk farvand med sediment, miljøfremmede
stoffer og næringsstoffer fremgår af kapitel 18 i tillæg til Miljøkon-
sekvensrapport for Lynetteholm om klapning i Køge Bugt og ud-
dybning af sejlrender. By & Havn er i dialog med de svenske myn-
digheder om klapningens påvirkning af svensk farvand.
Det fremgår af tillægget om klapning, kapitel 18:
”Ved klapningen vil der være grænseoverskridende påvirkninger i
forbindelse med sedimentspild. Sedimentspild ind i svensk far-
vand, inklusive spild af forurenende stoffer, næringsstoffer og ilt-
forbrugende stoffer vil være af begrænset omfang, både hvad an-
går mængde og udbredelse (areal). Aflejringer af sediment inden
for
svensk farvand vil være ≤1 mm, jf. Figur 5-2.
Med sediment
som aflejres inden for svensk farvand vil blive aflejret små mæng-
der af Total-N/Total-P lokalt indenfor svensk farvand.
Der vil ske grænseoverskridende påvirkninger inden for svensk
farvand, hvor klapningen af sediment vil resultere i områder med
forøget koncentration af suspenderet sediment. Påvirkningerne
vil medføre en forøgelse af havvandets indhold af suspenderet