Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2404676_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 2:
Den samfundsøkonomiske manual for infrastrukturprojekter - som
formodes at finde anvendelse, da projektet henhører under Trans-
portministeriet foreskriver, at alle væsentlige samfundsøkonomi-
ske omkostninger skal indregnes, uanset hvem i samfundet der
skal bære dem, så man kan holde projektets samlede effekt op mod
alternative løsninger for jorddeponi og klimasikring. Vil ministeren
give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de
mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsre-
degørelsen nævner?
Svar:
1.
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der under punkt 5
om økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v., at projektets gennemførelse berører en række forsyningsled-
ninger og nødvendiggør, at der skal foretages en række ledningsar-
bejder, herunder flytninger og omlægninger. Fordelingen af udgif-
ter til ledningsarbejder afhænger af den enkelte lednings retsstil-
ling. Det kan derfor have økonomiske konsekvenser for lednings-
ejerne. Dette beror på, om der er taget stilling til spørgsmålet i
eventuelle tilladelser eller aftaler. Såfremt der ikke er taget stilling
til spørgsmålet, er det Transportministeriets vurdering, at led-
ningsejer vil skulle betale for omlægningen, da det såkaldte gæste-
princip vil gælde i det tilfælde.
Det er derfor også korrekt, at der ikke er anført et beløb for, hvor
meget disse omkostninger i sidste vurderes at ville ende ud i. Dette
er i øvrigt ikke uset i Transportministeriets anlægslove, idet den
endelige afklaring af behovet for ledningsarbejder
og dermed
muligheden for at have kendskab til omkostningerne hertil
ofte
ikke foreligger, før anlægsloven er vedtaget, jf. herved beskrivelse
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsredegørelsen nævner, til transportministeren
2404676_0002.png
Side 2/6
nedenfor. Jeg kan som eksempler nævne, at lov om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro og
lov om Aarhus Letbane ikke omtaler, hvor meget det forventes, at
ledningsomlægninger vil koste.
Det er også på den baggrund den altovervejende hovedregel, at an-
lægsloven ikke udgør en tilladelse til ledningsomlægninger. Det er
en proces, der kører efter anlægslovens vedtagelse efter almindeligt
gældende regler herom. Dette gælder også for L 220
Forslag til
lov om anlæg af Lynetteholm.
2.
Generelt i forhold til ledninger og miljøvurderinger bemærkes
det, at der i miljøvurderingen screenes for, om et projekt vil invol-
vere flytning af større og kritiske forsyningsledninger, miljøkonse-
kvensrapporten vil så indeholde en overordnet vurdering af flyt-
ningen.
Men vurderingen af om det konkret er nødvendigt at flytte de en-
kelte ledninger i forbindelse med et anlægsprojekt, kan typisk først
ske, når projektet er endeligt vedtaget. Når anlægsprojektet kan re-
aliseres eller påbegyndes, udarbejdes detaljerede ledningsprotokol-
ler for alle ledninger i de berørte ejendomme/arealer. Der tages
konkret stilling til hver ledning. Omlægning af ledninger aftales
med anlægsmyndigheden. Hvis det er nødvendigt at flytte en led-
ning til en placering uden for anlægsområdet, er det op til led-
ningsejer at identificere og aftale placering med ejer af den ejen-
dom, hvor ledningen ønskes placeres. Kan der ikke opnås aftale,
skal der enten eksproprieres med hjemmel i den særlovgivning, der
gælder for den pågældende forsyning eller ledningsejer må finde
anden placering. Hvis en ledningsflytning skal miljøvurderes, er
dette ledningsejer ansvar.
Hvis miljøvurderingen for anlægsprojektet også skal være en miljø-
vurdering af alle potentielle ledningsflytninger, vil der i miljøvur-
deringsfasen skulle indhentes oplysninger om alle ledninger på alle
arealer for alle de respektive alternativer, der miljøvurderes på. Og
alle ledningsejerne vil skulle involveres i forhold til vurdering af en
ny placering. Dette vil være yderst vanskeligt, da der er erfaringer
med, at ledningsejerne typisk er tilbageholdende med at medvirke
til dette arbejde, før der foreligger et endeligt projekt for og dermed
afklaring af, at ledningerne rent faktisk skal flyttes. De enkelte led-
ningsflytninger vil desuden ofte vil være projekter, som i sig selv
ikke vil være omfattet om kravet om miljøvurderinger.
Dertil kommer det forhold, at der kan lang tid fra udarbejdelse af
en miljøvurdering med de forskellige potentielle alternativer til den
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsredegørelsen nævner, til transportministeren
2404676_0003.png
Side 3/6
politiske beslutning om et endeligt anlægsprojekt, herunder linje-
føringen. Herefter vil der gå yderligere tid til anlægsloven udarbej-
des og vedtages, til beslutning om finansiering og derefter til start
på selve anlægsprojektet. I denne periode kan der blive etableret
nye ledningsanlæg på de pågældende ejendomme. Det er derfor of-
test vanskeligt at opgøre, hvad ledningsarbejderne i sidste ende vil
komme til at koste i forbindelse med fremsættelse af anlægslove.
3.
I forhold til L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm re-
guleres ledninger på nøjagtig samme måde som i andre anlægslove
på Transportministeriet område.
Således foreslås det i § 11, stk. 1, at arbejder på ledninger i eller
over arealer i området, hvor projektet nævnt i § 1 skal gennemfø-
res, herunder om nødvendigt flytning af ledninger, i forbindelse
med arbejder, der iværksættes af Udviklingsselskabet By og Havn
I/S under gennemførelsen af projektet, betales af ledningsejeren.
I stk. 2 foreslås det, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis andet er
særligt bestemt ved aftale eller kendelse afsagt af en ekspropriati-
onskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom. § 12, stk. 1, foreslås det, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S i forbindelse med gennemførel-
sen af projektet nævnt i § 1 skal tage hensyn til ledninger omfattet
af § 11 og så tidligt som muligt drøfte et planlagt arbejde med led-
ningsejeren med henblik på at undersøge, hvordan anlægsarbejdet
kan tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige måde for begge
parter.
I stk. 2 foreslås det, at kan der ikke opnås enighed mellem Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S og ejere af ledninger omfattet af § 11
om, hvordan planlagte anlægsarbejder på de arealer, hvori eller
hvorover ledningerne er anbragt, skal tilrettelægges, kan transport-
ministeren efter at have meddelt ledningsejeren, at det planlagte
arbejde påbegyndes, træffe afgørelse om gennemførelse anlægsar-
bejdet og kræve bestemte ledningsarbejder udført af ledningseje-
ren.
I de almindelige bemærkninger til lovforslaget står der under
punkt 3.5.2 om Transportministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning bl.a., at:
”I
forbindelse med etableringen af Lynetteholm vil flere ledninger
bl.a. på søterritoriet blive påvirket.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsredegørelsen nævner, til transportministeren
2404676_0004.png
Side 4/6
Transportministeriet er ikke bekendt med, at der findes trykt rets-
praksis, som har taget stilling til, om gæsteprincippet også er
gældende for ledninger på søterritoriet.
[…]
For så vidt angår betaling for udgifter til at sikre eller flytte led-
ningsanlæg vurderes det at være afgørende, hvad der fremgår
om dette forhold i en eventuelt givet tilladelse til ledningsanlæg-
gets etablering i sin tid sammenholdt med lovgivningen på dette
tidspunkt.
Såfremt der ikke heri er taget stilling til andet, er det ministeriets
vurdering, at retsstillingen for den pågældende ledning i vand må
svare til den, der gælder for ledninger, som er etableret på land
under lignende omstændigheder.
Det vurderes derfor også, at en ledningsejer, der vederlagsfrit har
fået tilladelse til at etablere et ledningsanlæg i vandet, ikke kan
modsætte sig at sikre eller fjerne anlægget igen for egen regning,
hvis statens råden over søterritoriet gør dette nødvendigt. Statens
højhedsret (rådighedsret) i forhold til søterritoriet indebærer, at
staten generelt har adgang til at regulere forholdene og varetage
det offentliges interesser på søterritoriet, hvorfor det i forhold til
ledninger i vand
i lighed med, hvad der gælder for ledninger
etableret på land
må være udgangspunktet, at ledningsejeren
(med et rimeligt varsel) er forpligtet til for egen regning at gen-
nemføre nødvendige ledningsarbejder, hvis statens udøvelse af
rådighedsretten nødvendiggør sådanne arbejder. Dette udgangs-
punkt kan som nævnt fraviges i fastsatte regler, myndighedsafgø-
relse eller aftaler mellem staten og den pågældende ledningsejer.”
Spørgsmålet om betaling er også omtalt i Transportministeriets
høringsnotat til lovforslaget, hvor der om betalingsspørgsmålet for
flytning af ledninger under pkt. 2.4.1. står følgende:
”Transportministeriet
skal hertil samlet bemærke, at ministeriet
anerkender, at spørgsmålet om betaling for omlægning af lednin-
ger i nærværende lovforslag har ledningsejernes særlige inte-
resse, særligt i forhold til ledninger, som er placeret i søterritoriet.
Det foreslås i § 11, stk. 1, at arbejder på ledninger i eller over area-
ler i området, hvor projektet nævnt i § 1 skal gennemføres, herun-
der om nødvendigt flytning af ledninger, i forbindelse med arbej-
der, der iværksættes af Udviklingsselskabet By og Havn I/S, un-
der gennemførelsen af anlægsprojektet, betales af ledningsejeren.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsredegørelsen nævner, til transportministeren
2404676_0005.png
Side 5/6
I stk. 2 foreslås det, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis andet er
særligt bestemt ved aftale eller kendelse afsagt af en ekspropriati-
onskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
En lignende bestemmelse findes også i tidligere anlægslove fra
Transportministeriet. Der henvises bl.a. til lov om anlæg af en
Nordhavnstunnel og lov om anlæg af en ny jernbane over Vest-
fyn.
Ministeriet lægger derfor til grund i loven, at det som udgangs-
punkt er ledningsejer, som skal betale for gennemførelsen af nød-
vendige arbejder på ledninger i forbindelse med projektet. Undta-
gelsen hertil er, hvis andet er særligt bestemt ved aftale eller ken-
delse afsagt af en ekspropriationskommission.
Det afspejler det såkaldte gæsteprincip. Et princip som domsto-
lene har taget stilling til mange gange i forhold til ledninger på
land.
Ministeriet har ikke kendskab til, at der er taget stilling til retsstil-
lingen for ledninger på søterritoriet i forhold til betaling for nød-
vendige arbejder i forbindelse med et projekt. Som beskrevet i de
almindelige bemærkninger under pkt. 3.5.1.2. om ledninger på sø-
territoriet, så gælder statens højhedsret på søterritoriet, og det
følger heraf bl.a., at det kræver særlig tilladelse fra staten at an-
bringe faste anlæg på søterritoriet, herunder ledningsanlæg. Høj-
hedsretten er bl.a. indført i kystbeskyttelsesloven, der i § 16 a, stk.
1, nr. 2, fastslår, at der på søterritoriet til andre formål end kyst-
beskyttelse kun efter tilladelse fra miljøministeren (Kystdirektora-
tet under Naturstyrelsen) må udføres anlæg eller anbringes faste
eller forankrede indretninger eller genstande. Det er i forhold til
visse forsyningstyper Energistyrelsen, der har kompetencen til at
give tilladelse til etablering af den pågældende forsyning på sø-
territoriet, hvilket gælder i forhold til rørledninger, hvori der
fremføres olie, naturgas, fjernvarme samt i øvrigt ved etablering
af elforsyning på alle spændingsniveauer, jf. vejledningen om ud-
lægning af telekabler og visse rørledninger på søterritoriet.
For så vidt angår betaling for udgifter til at sikre eller flytte led-
ningsanlæg vurderes det at være afgørende, hvad der fremgår
om dette forhold i en eventuelt givet tilladelse til ledningsanlæg-
gets etablering i sin tid sammenholdt med lovgivningen på dette
tidspunkt.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil give et skøn over de samfundsøkonomiske omkostninger ved de mange ledningsarbejder, som lovforslaget og implementeringsredegørelsen nævner, til transportministeren
2404676_0006.png
Side 6/6
Såfremt der ikke heri er taget stilling til andet, lægger ministeriet
til grund, at retsstillingen for den pågældende ledning i vand må
svare til den, der gælder for ledninger, som er etableret på land
under lignende omstændigheder
[…]”
4.
I overensstemmelse med vanlig praksis for Transportministeri-
ets anlægslove skal Udviklingsselskabet By & Havn I/S og led-
ningsejerne i anlægsområdet på den baggrund og efter forventet
vedtagelse af L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm i
samarbejde finde løsninger på nødvendige ledningsomlægninger.
Der må om nødvendigt søges om tilladelse til sådanne ledningsom-
lægninger, herunder evt. udarbejde miljøvurderinger heraf, efter
almindeligt gældende regler herfor. Omkostningerne til lednings-
omlægninger dækkes efter gæsteprincippet af ledningsejer, med-
mindre ledningsejer kan dokumentere et retligt grundlag, f.eks. af-
tale eller kendelse fra en ekspropriationskommission, som fraviger
herfra.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht