Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2406693_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 186:
Københavns Kommune bemærker i sit høringssvar, at kommunen
ser et behov for et værktøj til at lede tunge jordtransporter uden
om særlige strækninger eller friholde særlige tidsrum for trængsel,
hvis det viser sig nødvendigt. Hvor meget kan en CO2-fri pramløs-
ning afhjælpe den problematik?
Svar:
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 1, at § Københavns Kommune
kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at
1) udpegede vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord,
herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
2) udpegede ruter i Københavns Kommune skal benyttes til trans-
port af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
3) transport af jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter
af døgnet i Københavns Kommune, eller
4) transport af jord foretages med pramme.
I stk. 2 foreslås det, at Københavns Kommune i forbindelse med
indgåelse af aftaler efter stk. 1 kan forpligte sig til at dække de do-
kumenterede meromkostninger, som aftalerne påfører leverandø-
rerne.
I høringsnotatet udarbejdet på baggrund af modtagne høringssvar
til den offentlige høring står der følgende under pkt. 2.1.3, hvor
dette tema også er behandlet:
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om, hvor meget en CO2-fri pramløsning kan afhjælpe problematikken med at lede tunge jordtransporter uden om særlige strækninger eller friholde særlige tidsrum for trængsel, til transportministeren
2406693_0002.png
Side 2/2
”Transportministeriet
skal hertil samlet bemærke, at ministeriet
er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt at tilføje en hjemmel i
anlægsloven, som giver Københavns Kommune visse værktøjer,
som kan være med til at sikre, at jordtransporterne i Københavns
Kommune sker på den mest hensigtsmæssige måde.
Ministeriet bemærker, at der allerede i dag i færdselslovens § 92,
stk. 1, er hjemmel til, at vejmyndigheden for en offentlig vej med
samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæssige bestemmelser,
som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Kommunal-
bestyrelsen kan som vejmyndighed for en privat fællesvej omfat-
tet af §§ 25-86 i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, med sam-
tykke fra politiet træffe tilsvarende bestemmelser, jf. dog stk. 4.
Der kan bl.a. træffes bestemmelse om 1) parkering og standsning,
2) etablering af fodgængerfelter og 3) forbud mod visse færdsels-
arter, herunder med henblik på etablering af gågader.
Der er tale om et langvarigt projektet, hvor opfyld af jord kom-
mer til at tage mange år, og hvor jorden vil komme fra mange
steder i Københavnsområdet. Transportministeriet finder derfor
også, at Københavns Kommunes ønske om, at der kan indgå pri-
vatretlige aftaler om jordtransporterne, er en hensigtsmæssig og
fleksibel løsning.
Transportministeriet har derfor indarbejdet en ny § 18 i lovudka-
stet.
[…].”
Lovforslagets § 18 er altså foreslået bl.a. på baggrund af Køben-
havns Kommunes høringssvar.
I forhold til den anden del af spørgsmålet er det ikke blevet miljø-
vurderet, hvorfor jeg ikke kan udtale mig herom. Det er dog vigtigt
at holde sig for øje, at selvom der sker sejlads af jord med pram, vil
det ikke ændre på, at jorden fortsat vil skulle fra byggepladsen og
hen til prammen, og den kørsel vil fortsat skulle ske med lastbil.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht