Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 185:
Vil ministeren aktivt arbejde for en mere positiv løsning for vejbe-
lastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og der-
med for produktiviteten, hvor overskudsjord fra byggepladser i Kø-
benhavns og Frederiksbergs Kommune transporteres ud af byen til
et modtageanlæg i Avedøre Holme, hvorfra jorden transporteres
med emissionsfrie pramme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er den enkelte bygherre, der tager stilling til hvordan og med
hvilken type køretøjer overskudsjord transporteres fra en bygge-
plads til jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm
I miljøkonsekvensrapporten er sejlads af jord undersøgt. Heraf
fremgår det, at sejlads af jord ikke er rentabelt hverken miljømæs-
sigt elle økonomisk. Udfordringen med sejlads er, at hver gang jor-
den skal flyttes/håndteres, f.eks. fra en lastbil til en båd og igen fra
en båd til en dumper, kræver det maskiner (gravemaskiner og
dumpere), og det koster på både miljøet og økonomien. Sejladsen i
sig selv er også CO2-udledende men i forskellig grad afhængigt af
båden.
Et høringssvar beskriver et koncept for transport med eldrevne
splitpramme. Generelt er konceptet beskrevet i høringssvaret i et
tidligt stadie og behæftet med operationelle og teknologiske usik-
kerheder. Det er efter By & Havns opfattelse ikke som foreslået i
høringssvaret umiddelbart muligt at dumpe overskudsjord til Ly-
netteholm direkte fra splitpramme. Det ville kræve, at der ikke som
forudsat etableres en lukket perimeter, men at der etableres en