Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. maj stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 184:
Når projektet i/ved Nordhavn er afsluttet, forsvinder der 350 dag-
lige lastbilkørsler gennem Frederiksberg og Københavns Indre By
til Nordhavn, hvilket vil skabe bedre lokalmiljø, trafikale forhold og
sikkerhed. Hvor meget mener ministeren, at en løsning med trans-
port af jord til Lynetteholmen ad søvejen kan sikre, at lokalmiljøet i
Københavns indre by ikke belastes tilsvarende af jordtransport til
Lynetteholmen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Generelt
vil trafikken i København være upåvirket af flytningen af
jordtransporternes endemål. De eksisterende jordtransporter, der
kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til Lynetteholm, så på det over-
ordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet
være det samme i dag.
Københavns Kommune har besluttet at den overskudsjord, der
mellemlagres i Nordhavn, skal sejles til Lynetteholm, hvor den skal
indgå i opfyldet af Lynetteholm. Hermed undgås at der samtidig vil
være transport af mellemlagret overskudsjord fra Nordhavn og
”ny” overskudsjord fra andre oprindelsessteder
på vejnettet.
Overskudsjord skal i forbindelse med eventuel yderligere pramning
fortsat køres fra de byggepladser, hvor den skabes til en udskib-
ningshavn. Med en løsning med pramme vil der således forsat være
lastbiltrafik fra de byggepladser mv., hvor overskudsjorden produ-
ceres til en eventuel udskibningshavn eller direkte til modtagean-
lægget på Lynetteholm.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht