Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2404589_0001.png
Side 1 af 9
Tale til brug for samråd om L 220
lov om anlæg af Lynetteholm
spørgsmål E (Høringssvar fra Miljøstyrelsen)
Samrådsspørgsmål E
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF) og Rasmus Nordqvist (SF).
Første led af spørgsmål E
Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som Miljøstyrelsen har rejst med høringssvar
af 2. maj 2021 over den supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm?
Andet led af spørgsmål E
Og vil ministeren på den baggrund redegøre for ministeriets endelige stillingtagen til de
naturvidenskabelige og juridiske vurderinger, som anlægsloven om Lynetteholm
L 220
baserer sig på?
Indledning
Tak for spørgsmålet. Som jeg tidligere har konstateret, er
informationsniveauet i forbindelse med lovbehandlingen af
Lynetteholm efterhånden ret grundig. Det er kun godt.
Jeg tror, de fleste, der har fulgt miljø- og lovprocessen for
Lynetteholm, er klar over, at det er et ret kompliceret projekt. Et
ret teknisk projekt. Både i forhold til juraen, økonomien,
miljøpåvirkningen osv.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 2 af 9
Det synes jeg også, vi fik et tydeligt billede af ved den 2. tekniske
gennemgang med By & Havn og DHI. Så jeg forstår godt,
hvorfor der er en del spørgsmål til projektet.
Som jeg har nævnt flere gange, er jeg fortaler for, at vi får alting
på bordet, så vi kan træffe et så oplyst politisk valg som muligt.
5 gode grunde
Der er ikke nogen tvivl fra regeringens side - vi ser Lynetteholm
som et rigtig godt projekt med fremtid i. Både som jorddepot og
bidrag til stormflodssikring, som vi har været inde på. Og i
forhold til de lidt længere perspektiver. Med en hovedstad, hvor
der er plads til udvikling.
Jeg har nævnt det før, men gentager det gerne
om end lidt
kortere denne gang.
Lynetteholm bidrager til at klimasikre København.
Lynetteholm afløser jorddepotet i Nordhavn, der snart er fyldt.
Lynetteholm anlægges med et nyt rekreativt kystområde og
giver dermed noget ekstra til byen.
Lynetteholm giver plads til udvikling. Fx til flere boliger, så
København fortsat er for de mange, der ønsker at bo i byen.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 3 af 9
Lynetteholm bakkes op af et bredt flertal i Københavns
Borgerrepræsentation.
Lynetteholm er et langsigtet projekt, og det kan også
som jeg
nævnte i min tale til 1. behandlingen i Folketinget
være
baggrunden for noget af den usikkerhed, som har præget
debatten. Og som derfor også har præget lovbehandlingen.
For det er svært at se langt frem i tid. Vi kender det fra andre
store anlægsprojekter som for eksempel Storebæltsbroen, hvor
debatten dengang også var præget af den grundlæggende
præmis om, at det er svært at forestille sig fremtiden.
Men der er gode perspektiver og en hel del fremsyn i
Lynetteholm, og projektet skal på flere plan være med til
fremtidssikre København. Som Storebæltsbroen
fremtidssikrede sammenhængen mellem Øst- og Vestdanmark.
Juridiske vurderinger
I forhold til det konkrete spørgsmål vil jeg fokusere på den
anden del af spørgsmålet.
I forhold til den anden del af samrådsspørgsmål E om
ministeriets endelige stillingtagen til de naturvidenskabelige og
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
2404589_0004.png
Side 4 af 9
juridiske vurderinger, som anlægsloven om Lynetteholm er
baseret på, vil jeg starte med de juridiske vurderinger.
I den sammenhæng kan jeg oplyse at Kammeradvokaten, på
foranledning af ministeriet, har udarbejdet et notat af 17. maj,
som gennemgår Lynetteholm projektets forhold til EU-
direktiverne på miljøområdet. Navnlig i forhold til
vandrammedirektivet, habitatdirektivet, VVM-direktivet og
havstrategidirektivet. Notatet er som bekendt sendt til udvalget.
I forhold til vandrammedirektivet vurderer Kammeradvokaten,
at de vurderinger og konklusioner, der indgår i miljøgrundlaget,
med tilstrækkelig sandsynlighed godtgør, at en gennemførelse
af projektet, som vedtaget ved anlægsloven, vil kunne ske inden
for rammerne af vandrammedirektivets forpligtelser.
I forhold til habitatdirektivet vurderer Kammeradvokaten, at
der ikke er grundlag for at antage, at vedtagelse af anlægsloven -
under hensyn til de foretagne vurderinger og den påtænkte
implementeringsredegørelse - vil være uforenelig med
habitatdirektivets artikel 6, stk. 3.
Det vil med andre ord sige, at det på baggrund af materialet må
lægges til grund, at der er foretaget de relevante vurderinger
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 5 af 9
som grundlag for konklusionen om, at projektet ikke kan
påvirke de beskyttede områder væsentligt.
I forhold til Havstrategi-direktivet vurderer Kammeradvokaten
på baggrund af de fremlagte konklusioner, at en vedtagelse af
forslag til lov om Lynetteholm ikke vil være i strid med
havstrategidirektivet.
I forhold til VVM-direktivet er det primært spørgsmålet om
slicing, der har været rejst.
I den sammenhæng finder Kammeradvokaten på baggrund af
det fremlagte materiale
herunder Trafikstyrelsens
sammenfattende redegørelse
ikke, at det er i strid med VVM-
direktivet, at de foreliggende miljømæssige undersøgelser kun i
begrænset omfang behandler de omtalte øvrige mulige
infrastruktur- og byudviklingsprojekter.
Det bemærkes, at disse projekter først skal besluttes politisk og
herefter skulle underkastes en særskilt vurdering efter VVM-
direktivet. I så fald vil anlæg og drift af Lynetteholm skulle
indgå ved vurdering af den kumulative virkning af disse
projekter.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 6 af 9
Som det er udvalget bekendt, er Kammeradvokatens notat af 17.
maj siden blevet suppleret på baggrund af den kritik, der har
været fremsat af Ellen Magrethe Basse. Også det supplerende
bidrag er fremsendt til udvalget i forbindelse med besvarelse af
spørgsmål 55.
Så vidt det juridiske grundlag. Kammeradvokatens samlede
vurdering er oversendt til udvalget
Naturvidenskabelige vurderinger
I forhold til den del af spørgsmålet, som vedrører ministeriets
stillingtagen til de naturvidenskabelige vurderinger, som
anlægsloven baserer sig på, vil jeg starte med at konstatere, at
der er udarbejdet et meget omfattende materiale, som belyser
miljøkonsekvenserne ved anlæg af Lynetteholm.
Bygherren By & Havn har i overensstemmelse med reglerne om
miljøkonsekvensvurdering benyttet sig af kompetente
rådgivningsvirksomheder som Rambøll, COWI og DHI.
Materialet vedrørende strømforhold, sedimentspredning mv. er
eksempelvis udarbejdet af DHI, det tidligere Dansk Hydraulisk
Institut. DHI er en uafhængig, international rådgivnings- og
forskningsorganisation, som er specialister i vandmiljø. DHI er
godkendt som teknologisk serviceinstitut af ministeriet for
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 7 af 9
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. DHI, som
er selvejende, har på verdensplan mere end 1100
vidensmedarbejdere i 30 lande.
Jeg synes også, det var en meget kvalificeret gennemgang, vi fik
ved den anden tekniske gennemgang for udvalget.
Miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet af ingeniør- og
rådgivningsvirksomheden Rambøll, mens COWI har været
involveret i flere af undersøgelserne. Det er ligeledes meget
erfarne rådgivningsvirksomheder med solid historik inden for
miljøkonsekvensanalyser i ind- og udland.
Materialet er gennemgået af Trafikstyrelsen og Miljøstyrelsen,
som derudover har trukket på Vejdirektoratet og
Kystdirektoratet, således at et bredt spænd af fagmyndigheder
har bidraget til vurderingen af miljøgrundlaget. Derudover har
Trafikstyrelsen også anvendt eksterne eksperter som led i
kvalitetssikringen.
Det er således min vurdering, at der er trukket på førende
eksperter for at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag.
I forbindelse med ESPOO-høringen har der været dialog
mellem danske og svenske myndigheder om etablering af en
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 8 af 9
overvågning af klapningen i Køge Bugt, herunder en model for
at undgå klapning under ugunstige strømforhold.
Jeg er på baggrund af det samlede materiale, den høring der er
gennemført og de eksperter, der har foretaget vurderingerne,
betrygget i, at miljøkonsekvenserne vil være begrænsede og er
tilstrækkeligt belyst.
Jeg er desuden betrygget af, at rådgiverne som bekendt har
stillet op over for udvalget, ligesom de har været til rådighed for
besvarelse af spørgsmål inden for alle felter.
Skulle udvalget have andre spørgsmål, som forudsætter
nærmere teknisk gennemgang af fagfolk, så er jeg positiv over
for at få det arrangeret.
Afslutningsvist vil jeg sige, at med den viden jeg har
og på
baggrund af de mange skriftlige spørgsmål, samråd, tekniske
gennemgange osv.
er det min klare opfattelse, at
beslutningsgrundlaget er det bedst mulige og fuldt tilstrækkeligt
til at være sikker på, at anlæg af Lynetteholm ikke vil påvirke
vandmiljøet i Øresund og Østersøen væsentligt. Og at vi har den
bedst mulige vurdering af, at beslutningen kan træffes legalt i
forhold til EU-retten.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/5-21 om Miljøstyrelsens kritik af Lynetteholmprojektet, til transpoministeren
Side 9 af 9
Tak for spørgsmålet, og tak for ordet.