Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2405282_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 173:
Vil ministeren fremsende følsomhedsberegninger, der viser konse-
kvensen for anlægsloven af en faldende pris for modtagelse af over-
skudsjord?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser nedenstå-
ende. Derudover vil jeg også henvise til svar på spørgsmål 167.
”By & Havn har tidligere bidraget til svar på blandt andet spørgs-
målene 57, 74, 86, 124, 127, 138, 142 og 167 til L 220 vedr. økono-
mien samt business casen for Lynetteholm.
I de ovennævnte bidrag til svar fremgår det, at der i Nordhavn er
modtaget ca. 2,6 mio. tons jord årligt i gennemsnit. Der er for Ly-
netteholm lavet følsomhedsberegninger i indtægtsberegningerne
på f.eks. modtagelse af ned til 1,6 mio. tons årligt i gennemsnit. Det
svarer til, at der vil blive modtaget ca. 1 mio. ton jord mindre pr. år,
end der er modtaget årligt siden år 2013.
Følsomhedsberegninger kan ses af nedenstående tabel, der beskri-
ver nutidsværdien af businesscasen ved differentierede mængder
jord modtaget samt differentierede nettoindtægter. Der er regnet
med anlægsomkostninger som beskrevet i svar til spørgsmål 142,
hvor den nutidsværdimæssige anlægsomkostning diskonteret med
3 pct. realt, fratrukket garantien fra Københavns Kommune på 400
mio. kr., vil være mindre end 2 mia. kr. Tabellen viser heraf, i
hvilke scenarier der er et overskud i businesscasen, og i hvilke sce-
narier der er et underskud, angivet ved de positive eller negative
værdier.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm., om ministeren vil fremsende følsomhedsberegninger, der viser konsekvensen for anlægsloven af en faldende pris for modtagelse af overskudsjord, til transportministeren
2405282_0002.png
Side 2/2
Som eksempel vil businesscasen ved en gennemsnitlig nettoind-
tægt på 50 kr. pr. ton jord, en gennemsnitlig modtagelse af 2 mio.
tons jord pr. år samt en real diskonteringsfaktor på 3 pct. generere
et nutidsværdimæssigt overskud på ca. 200 mio. kr.”
Nutidsværdi af
businesscase
2,5
Modtaget
2,0
mio. tons jord
1,6
pr. år
Nettoindtægt pr. ton jord
40 kr.
50 kr.
0,0
0,5
-0,2
0,2
-0,4
0,0
60 kr.
1,0
0,7
0,4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht