Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2404879_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 170:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/5-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende etablering af en klapbro over Margrethe-
holms Havn, jf. L 220 - bilag 29?
Svar:
Der er flere gange spurgt til mulighederne for at etablere en akvæ-
dukt frem for en klapbro ved Margretheholm Havn i forbindelse
med anlægget af den midlertidige jordtransportvej til Lynetteholm.
Akvædukten vil have den fordel, at den ikke lægger nævneværdige
restriktioner på ind- og udsejlingen til Margretheholm Havn, når
den er etableret. Der vil dog givetvis også med en klapbro være mu-
lighed for yderligere at forbedre forholdene for sejlerne i forhold til
det, der pt. indgår i Lynetteholmsprojektet. Det er By & Havn i nær
kontakt med sejlklubben om.
Der er helt grundlæggende en betydelig forskel i økonomien knyt-
tet til en akvædukt. Akvædukten er af COWI vurderet til at koste
omkring 323 mio. kr. inkl. usikkerhedstillæg, hvilket vil være i stør-
relsesordenen 200 mio. kr. dyrere end en klapbro. Lynetteholms
økonomi skal i henhold til principaftalen mellem staten og Køben-
havns Kommune hvile i sig selv, og By & Havn vurderer ikke, at
projektet også vil kunne finansiere merudgiften til en akvædukt- og
rampeløsning.
Det vil endvidere tage længere tid at bygge en akvædukt, som pt.
ikke er undersøgt på samme niveau som klapbroen. Desuden vil
der være væsentlige usikkerheder forbundet med en akvædukt,
bl.a. i forhold til tekniske spørgsmål og pladsforholdene på fx
Kraftværkshalvøen. En akvædukt vil derfor medføre en væsentlig
forsinkelse, der vil betyde, at lastbiler med jord til Lynetteholm vil
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-21 fra Sejlklubben Lynetten vedrørende etablering af en klapbro over Margretheholms Havn, til transportministeren
2404879_0002.png
Side 2/2
skulle benytte de eksisterende veje, der bl.a. forløber forbi boliger
på Margretheholm, i en længere periode.
Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten og svar på bl.a.
spørgsmål 14, 23 og 164 til L 220 er By & Havn er meget opmærk-
somme på, at etableringen af dæmningen og en oplukkelig bro
henover indsejlingen til Margretheholms Havn medfører en stor
begrænsning for havnens brugere og S/K Lynetten.
By & Havn ønsker at fortsætte en konstruktiv dialog med S/K Ly-
netten i forbindelse med etablering af til Lynetteholm, herunder
også om håndtering af de gener, som oplistes i henvendelsen.
By & Havn oplyser, at klapbroen vil være åben, dvs. passerbar for
sejlbåde, uden for jordmodtageanlæggets åbningstid, det vil sige i
tidsrummet 16-07. By & Havn vil som afværgeforanstaltning og i
dialog med S/K Lynetten sikre supplerende åbningstider for klap-
broen inden for modtageanlæggets almindelige arbejdstid. By &
Havn har udarbejdet et forslag til broåbningstider med 3 daglige i
jordmodtageanlæggets åbningstid
By & Havn undersøger ligeledes muligheden for at etablere en
klapbro på en måde, så der kan sikres passage i hele broens an-
lægsperioden eller hvor behovet for lukning i broens anlægsperiode
begrænses mest muligt.
By & Havn er ligeledes positivt indstillet på at se positivt på mulig-
hederne for etablering af anduvnings- og sommerpladser. By &
Havn er som havnemyndighed altid optaget af sikkerheden i hav-
nen, og der vil derfor også løbende se på sikkerheden i og omkring
Margretheholms Havn. Den påtænkte klapbro mv. vil blive afmær-
ket i henhold til Søfartsstyrelsens gældende regler.
I forhold til forlængelse af S/K Lynettens lejekontrakt oplyser By &
Havn endvidere, at de har tilkendegivet over for S/K Lynetten, at
By & Havn er positivt indstillet over for en aftale med 20 års uopsi-
gelighed på vilkår, der svarer til vilkårene andre steder i havnen,
fordelt på leje af landarealer og vandarealleje.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht