Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2403369_0001.png
Side 1 af 11
Talemanuskript til brug for samråd om L 220
lov om anlæg af
Lynetteholm
spørgsmål D
Samrådsspørgsmål D
Hvis meningen med Lynetteholmen er at være et jorddeponi, der aftager jord fra hovedstaden,
hvorfor skal der så absolut deponeres 80 millioner ton jord og hvorfor skal 30% af jorden så
komme fra destinationer udenfor København? Hvorfor skal jorddeponiet stabiliseres i bunden
med 4 millioner ton sand fra Kriegers Flak? Og hvordan forholder ministeren sig til, at den jord,
der skal deponeres i Lynetteholm, ville kunne være bedre anvendt til f.eks. udvidelse af
kystsikring eller til byggerier i Københavns omegnskommuner, som efterspørger jorden?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Indledning
Tak for spørgsmålene, som også indgår i skriftlige spørgsmål
blandet andet spørgsmål 106, 107, 120 og 121
til L 220 lov om
anlæg af Lynetteholm. Men derfor kan vi nu også godt tage et
samråd om emnet.
Der er gennemført grundige miljøundersøgelser af Lynetteholm,
og By & Havn har afholdt en lang møder med borgere,
organisationer og andre interessenter om projektet.
Jeg synes også, at informationsniveauet i forbindelse med
lovbehandlingen efterhånden er ret grundig. Det er kun godt.
Foreløbigt har der i forbindelse med behandlingen af
anlægsloven været en lang række udvalgsspørgsmål, en teknisk
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 2 af 11
gennemgang med By & Havn og en høring med eksterne
eksperter arrangeret af udvalget.
Jeg synes, det er fint med interessen for projektet
for det er
rigtig spændende projekt, der rækker langt frem. Og jeg stiller
som sagt gerne op, hvis I har flere spørgsmål.
5 gode grunde
For jeg mener, at Lynetteholm er et godt projekt med fremtid i.
Jeg har nævnt det før, men gentager det gerne.
For det første, fordi halvøen skal bidrage til at klimasikre
København. Det er helt nødvendigt at sikre hovedstaden mod
højere vandstande og kraftigere stormfloder.
For det andet, fordi Lynetteholm kan afløse jorddepotet i
Nordhavn, der snart er fyldt op.
For det tredje, fordi der med anlæg af Lynetteholm kan skabes
et nyt rekreativt kystområde, som københavnere og andre kan
få glæde af i fremtiden.
Og for det fjerde, fordi Lynetteholm rummer perspektiver i
forhold til at sikre flere boliger i København
og dermed
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 3 af 11
bidrager til at København er en by, hvor danskere med helt
almindelige indkomster har råd til at bo.
Og endelig for det femte, fordi det er et projekt, som et bredt
flertal i Københavns Borgerrepræsentation står bag.
Læg dertil at skatteyderne ikke vil skulle bidrage til at finansiere
projektet - på trods af, at der er tale om et meget stort projekt.
Det skyldes, at projektet kan finansieres ved indtægter fra
deponering af overskudsjorden fra byggeprojekter i
københavnsområdet.
Det fører mig til besvarelsen af jeres konkrete spørgsmål.
Jorddeponering
Jeg må indlede med at sige, at jeg synes, at spørgerne
måske
utilsigtet
får vendt virkeligheden på hovedet i den måde
samrådet er stillet på. Det virker som om det er
Lynetteholmsprojektet, der definerer hvor meget overskudsjord
der produceres i de kommende år.
Det er ikke tilfældet, så lad mig starte med at gentage, at
Lynetteholm blot aftager den jord, der kommer fra
byggeprojekter i København og omegn. Jordoverskuddet vil
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 4 af 11
være der, og jorden skal transporteres væk uanset om man
bygger Lynetteholm eller ej.
Man kunne naturligvis vælge at deponere al overskudsjorden og
så ikke få mere ud af den, men med Lynetteholm er vi
populært sagt
gået ind på genbrugstanken. Lynetteholm er et
nyttiggørelsesprojekt, hvor jorden genanvendes som en del af
stormflodssikringen og på sigt også til bebyggelse, så der bliver
flere boliger i København til en overkommelig pris.
Formelt set er det kommunerne, der er myndighed for
håndtering af overskudsjord. Og det er kommunerne, der skal
sikre mulighed for bortskaffelse af jorden.
Efter Nordhavns opfyld har udfordringerne med manglende
plads til deponi af jord i København har været kendt længe.
Københavns Kommune udarbejdede i 2017 en screening af
mulige placeringer af jorddeponi med henblik på at vise både
kortsigtede og langsigtede løsninger på deponi af jord.
Her tiltrådte alle partierne i Borgerrepræsentationen, at der
skulle arbejdes videre med forslag om at placere overskudsjord
på søterritoriet ved Prøvestenen og ved Lynetten. Denne del
havde et mellemlangt sigt, der kunne rumme jord fra 1-2 års
byggeprojekter.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 5 af 11
Borgerrepræsentationen tiltrådte også, at der på lang sigt skulle
arbejdes med en opfyldning i området ud for Trekroner fra
Lynetten mod Nordhavn, og at denne opfyldning eventuelt
kunne indgå som en del af en stormflodsbeskyttelse. Det vil sige
de første tanker om det, der senere blev til Lynetteholm.
Den fremtidige deponering af jord i Københavns Kommune har
således været drøftet i Københavns Borgerrepræsentation siden
2016, hvor man blev opmærksom på, at det nuværende opfyld i
Nordhavn vil være fyldt 6-7 år tidligere end oprindeligt
forventet. I forbindelse med denne drøftelse blev forskellige
fremtidige jorddeponi
både på kort, mellemlang og lang sigt
drøftet lokalt i København.
Overskudsjord fra nabokommuner
Der skabes ca. 3 mio. tons overskudsjord i hovedstadsområdet
hvert år. Opfyldet i Nordhavn har modtaget ca. 2,5 mio. ton
årligt og er blevet fyldt op på ca. 8 år.
Omkring 70 pct. den jord, der er placeret i Nordhavnsopfyldet
kommer fra blandt andet byggeri, infrastruktur og
skybrudsprojekter i Københavns- og Frederiksberg Kommune.
Ud fra Københavns Kommunes befolkningsprognose og arealer
udlagt i kommuneplanen er det Københavns Kommunes
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 6 af 11
vurderingen, at det generelle niveau for byggeaktivitet
fastholdes som minimum i de næste 5 år.
For en række kommuner ud over Københavns Kommune vil
Lynetteholm være den nærmeste mulighed for nyttiggørelse af
overskudsjord. Omkring 30 pct. af jorden, der forventes at
komme fra destinationer uden for København, forventes ikke at
komme fra langvejs fra, men blandt andet komme fra projekter i
nærliggende kommuner som f.eks. Tårnby og Gentofte.
Men lad mig igen slå fast: Det er altså ikke By & Havn som
bygherre på Lynetteholm, der bestemmer hvor jorden kommer
fra
det defineres af byggeaktiviteten. Så svaret på, hvorfor 30
pct. af jorden skal komme fra destinationer uden for København
er altså, at her bliver der bygget.
Og lad os forestille os alternativet. Altså at deponere jorden
uden for København. I dette tilfælde vil man således skulle køre
70 pct. ud af byen frem for at skulle køre de 30 pct. til byen. Det
har jeg svært ved at se skulle give mindre jordtransport i
København.
Lynetteholm kan således bidrage til håndtering og nyttiggørelse
af overskudsjord fra andre kommuner end Københavns
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 7 af 11
Kommune, sådan som det også har været tilfældet med depotet
i Nordhavn.
Fornuftig anvendelse af overskudsjord
Der er særligt 2 vigtige hensyn, når det kommer at sikre, at
overskudsjorden anvendes så helhedsorienteret og bæredygtigt
som muligt.
For det første er det vigtigt, at overskudsjord så vidt muligt
håndteres lokalt, så lange transporter undgås.
For det andet er det vigtigt, at jorden nyttiggøres til f.eks.
klimasikring, støjafskærmning og rekreative landskaber mv.
Stormflodssikring fra nord
Der er som nævnt et stort behov for at sikre de centrale dele af
hovedstaden mod stormflod. Både fra syd og fra nord.
Lynetteholm er et nyttiggørelsesprojekt, hvor overskudsjord fra
projekter primært i København
men også fra omkringliggende
kommuner
bidrager til, at København sikres mod stormflod
fra nord.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 8 af 11
Med Lynetteholms størrelse sikres den langsigtede mulighed for
at udnytte overskudsjord i København, hvor der et stort og
løbende behov for at finde plads til overskudsjorden lokalt.
I forhold til brugen af sand fra Kriegers Flak
Der bliver også spurgt til brug af sand fra Kriegers Flak.
For at anlægge Lynetteholm er det teknisk nødvendigt at
udskifte den bløde havbund
det såkaldte gytje
i området
under den kommende perimeter med sand. Konstruktionen skal
gøres stabil, så man undgår sætninger af perimeteren, som
inddæmmer området, hvor overskudsjorden nyttiggøres.
Som det fremgår af miljøvurderingerne, der er foretaget af
Lynetteholm-projektet, vil det marine sand, der vil skulle
anvendes til dette, søges indvundet på havet i et områder, der er
reserveret hertil ved Krigers Flak.
Krigers Flak er et statsligt indvendingsområder, der ligger i
Østersøen, og som er reserveret til større anlægsprojekter, der
vedtages ved anlægslov.
Til Lynetteholm skal der bruges omkring 4 mio. kubikmeter ud
af en samlet råstofmængde i reservationsområdet på i
størrelsesorden 50 mio. kubikmeter grus og sand.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 9 af 11
Det kan tilføjes, at indvinding af sand fra Kriegers Flak til
etableringen af Lynetteholms perimeter vil blive miljøvurderet
som et selvstændigt projekt og derfor få sin egen
miljøkonsekvensrapport, der forventes sendt i offentlig høring i
løbet af 2021.
I forhold til anvendelse af jorden uden for København
Det er tidligere understreget, at der er behov for at sikre
København mod stormflod.
Københavns Kommune har i deres Stormflodsplan fra 2017
anslået, at byen risikerer tab på mellem 7 og 12 mia. kr. over de
næste 100 år, hvis den ikke sikres mod stormflod.
Københavns Kommunes Stormflodsplan beskriver endvidere,
hvordan virkningerne af en stormflod i en komplekst
storbyregion som Region Hovedstaden ikke kun vil skade
København, men at skaderne vil ramme langt bredere og
påvirker fælles systemer, der kan gøre hovedstaden og Danmark
sårbar.
En stormflod medfører risiko for omfattende skader,
forsinkelser og driftstab på blandt andet Kastrup Lufthavn,
Metroen, Banedanmark og DSB samt på Øresundsbroen og
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 10 af 11
motorvejsnettet generelt og vil således ikke kun på påvirke
København, men hele hovedstadsområdet.
Derudover er Lynetteholm et nyttiggørelsesprojekt, hvor
overskudsjorden ikke alene bidrager til en klimasikring af
København, men også med et rekreativ område i form af et
kystlandlandskab, som Københavns Kommune i øvrigt
garanterer for finansieringen af.
Landskabet vil bl.a. bestå af sandstrand, stenstrand og
forskellige stensætninger, der fungerer som en naturlig
stormflodssikring og reducerer behovet for høje dæmninger ud
mod Øresund.
Med anlæg af Lynetteholm skabes der således et nyt rekreativt
kystområde, som københavnere og andre kan få glæde i
fremtiden.
Sammenfatning
I en hovedstad som København bliver der løbende produceret
overskudsjord fra forskellige bygge- og anlægsprojekter. Og der
er heldigvis gang i vores hovedstad, og det er også
forventningen, at der fremover vil være et pænt
aktivitetsniveau. Det betyder, der skabes overskudsjord, som
skal håndteres.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/5-21 om L 220 (Lynetteholm) og jorddeponi og sand fra Kriegers Flak, til transportministeren
Side 11 af 11
Lynetteholm er en fornuftig måde at anvende den
overskudsjord. Lynetteholm vil ligge tæt på mange af byens
byggepladser, så transporterne ikke bliver for lange. Og halvøen
bidrager til at stormflodssikre København fra nord
og bliver
anlagt med et rekreativt kystlandskab ud mod Øresund.
Hvis overskudsjord fra de bygge- og anlægsaktiviteter, der
pågår i København, ikke kunne køres til Lynetteholm, vil det
alternativt skulle ud på væsentlig længere lastbilture til
lokaliteter, f.eks. andre steder på Sjælland. En længere
transport af jorden vil blot øge miljøbelastningen og
klimaaftrykket.
Og så er der også nogle spændende perspektiver og muligheder i
Lynetteholm, som der dog først skal udvikles og besluttes, før
man kan gå videre med de dele.
Tak for spørgsmålet, og tak for ordet.