Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2406966_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål E
Tale til samråd den 27. maj 2021 om L 220 -
forslag til lov om anlæg af Lynetteholm.
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål E
stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF)
samt Rasmus Nordqvist (SF) den 26. maj 2021.
Samrådsspørgsmål E
Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som
Miljøstyrelsen har rejst med høringssvar af 2. maj
2021 over den supplerende miljøkonsekvensrapport
for etablering af Lynetteholm, og vil ministeren på
den baggrund redegøre for ministeriets endelige
stillingtagen til de naturvidenskabelige og juridiske
vurderinger, som anlægsloven om Lynetteholm
L
220 baserer sig på?
1
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om at redegøre for kritikpunkterne i Miljøstyrelsens høringssvar over den supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm, til miljøministeren, kopi til transportministeren
2406966_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Tak for spørgsmålet.
De menneskelige aktiviteter på havet og i kystzonen
påvirker havets tilstand. Havet skal naturligvis
benyttes på forsvarligt vis. På den måde sikrer vi, at
også fremtidige generationer kan nyde godt af dets
goder. Det kræver løbende fokus på balancen mellem
beskyttelse og benyttelse.
Som transportministeren tidligere har tilkendegivet,
så er regeringen fortaler for, at vi får alting på bordet,
så vi kan træffe et så oplyst politisk valg som muligt.
Lynetteholm er et stort og omfangsrigt projekt, der
selvfølgelig vil påvirke aspekter i de omkringliggende
områder både på land og i havet.
Anlæggelsen af Lynetteholmen skal naturligvis ske
inden
for
gældende
retlige
rammer
anlægsområdet, der bl.a. indebærer vurderinger af
projektets miljømæssige konsekvenser. Som
transportministeren tidligere har sagt på samråd om
samme sag [den 25. maj] er der gennemført grundige
miljøundersøgelser af projektet. Derudover har der
været flere tekniske gennemgange mm. Det er godt.
Myndighedskompetencen for miljøvurdering af
Lynetteholm var delt mellem Miljøstyrelsen og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (i det følgende
Trafikstyrelsen) i perioden fra modtagelsen af
2
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om at redegøre for kritikpunkterne i Miljøstyrelsens høringssvar over den supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm, til miljøministeren, kopi til transportministeren
2406966_0003.png
TALEPAPIR
ansøgning om miljøvurdering i august 2019 og frem
til den 3. juli 2020, hvor jeg som miljøminister
overdrog den samlede myndighedskompetence til
Trafikstyrelsen. Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen har
både
før
og
efter
overdragelse
af
myndighedskompetencen haft et tæt samarbejde i
miljøvurderingsprocessen.
Det er i øvrigt almindeligt, at der i anlægslove
ligeledes foretages overdragelse af myndigheds-
kompetence ved større anlægsprojekter. Dette ses
f.eks. også i forbindelse med Femern Bælt-
forbindelsen.
For så vidt angår samrådsspørgsmålet om
Miljøstyrelsens faglige bemærkninger til den
supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering
af Lynettholmen, så kan jeg oplyse, at Miljøstyrelsen
løbende har haft de tre miljøkonsekvensrapporter,
som afdækker projektets konsekvenser for miljøet, i
høring og har fremsendt faglige bemærkninger til
disse. Det er ikke noget jeg som minister har været
involveret i
og sådan skal det også være.
Miljøstyrelsens høringssvar i forbindelse med den
offentlige høring er offentliggjort på Trafikstyrelsens
hjemmeside.
Jeg ser Miljøstyrelsens høringssvar til den
supplerende miljøvurdering som et resultat af, at vi
har kompetente myndigheder, der har en faglig og
professionel dialog. Her er det både normal praksis
3
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om at redegøre for kritikpunkterne i Miljøstyrelsens høringssvar over den supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm, til miljøministeren, kopi til transportministeren
2406966_0004.png
TALEPAPIR
og i det konkrete tilfælde sådan, at det er den
ansvarlige myndighed, som behandler de forhold, der
rejses, herunder sikrer de faglige og juridiske forhold
i forhold til lovgrundlaget.
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at regeringen
ønsker, at vi skal passe godt på havmiljøet, som
rummer store naturværdier og ressourcer.
Men vi skal samtidig sikre, at der fortsat er plads til
udbygning og udvikling. Lynetteholmen er et projekt,
der rummer spændende perspektiver og muligheder,
og som et bredt flertal i Københavns
Borgerrepræsentation står bag.
Tak for ordet.
4