Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2404877_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 164:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/5-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt i forbindelse
med Lynetteholm-projektet, jf. L 220 - bilag 27?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten og bidrag til besva-
relsen af spørgsmål 14 er By & Havn meget opmærksomme på, at
etableringen af dæmningen og en oplukkelig bro henover indsejlin-
gen til Margretheholms Havn medfører en stor begrænsning for
havnens brugere og S/K Lynetten.
By & Havn og selskabets tekniske rådgiver, COWI, har, som det
fremgik af besvarelsen af spørgsmål 14, 23 og 130, løbende været i
dialog med S/K Lynetten. Herunder også om klubbens forslag om
en akvædukt samt økonomiske og tekniske, beregninger vedrø-
rende dette forslag.
I forhold til S/K Lynetteholms henvendelse af 25. maj 2021 og det
fremsendte materiale fra Witteveen+Bos noteres det, at der er be-
tydelige forskelle mellem vurderingen af mængder, priser og risiko
for såvel enkelte elementer, som akvædukten som helhed.
Uagtet om sejlklubben og Witteveen+Bos’ anlægsoverslag måtte
lægges til grund, hvilket By & Havn fortsat ikke mener bør være til-
fældet, er der for en akvædukt fortsat tale om en dyrere løsning end
en klapbro.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-21 fra Sejlklubben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2404877_0002.png
Side 2/2
Løsningsforslaget fra S/K Lynetten rummer ud over de økonomi-
ske risici efter By & Havns opfattelse også betydelige udførelses- og
tidsmæssige risici.
Det vil tage længere tid at bygge en akvædukt, som pt. ikke er un-
dersøgt på samme niveau som klapbroen. Desuden vil der være væ-
sentlige usikkerheder forbundet med en akvædukt, bl.a. i forhold
til tekniske spørgsmål og pladsforholdene på fx Kraftværkshalvøen.
En akvædukt vil derfor medføre en væsentlig forsinkelse, der vil
betyde, at lastbiler med jord til Lynetteholm vil skulle benytte de
eksisterende veje, der bl.a. forløber forbi boliger på Margrethe-
holm, i en længere periode.
By & Havn ønsker at fortsætte en konstruktiv dialog med S/K Ly-
netten i forbindelse med etablering af til Lynetteholm.
Det gælder fx afværgeforanstaltninger for en klapbro i form af sup-
plerende åbningstider for klapbroen inden for modtageanlæggets
almindelige arbejdstid, muligheden for at etablere klapbroen på en
måde, så der kan sikres passage i hele broens anlægsperioden byg-
getiden, eller hvor behovet for lukning i broens anlægsperiode be-
grænses mest muligt.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht