Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 155:
Hvad er omkostningerne til at undlade at dumpe gytje i Køge Bugt
og i stedet dræne det inden for Lynetteholms perimeter?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra By & Havn, som jeg
kan henholde mig til:
”Hovedparten
af gytjen der skal klappes i Køge Bugt kommer fra en
bundudskiftning i forbindelse med etableringen af Lynetteholms
perimeter, da gytjen ikke har en tilstrækkelig geoteknisk stabilitet.
Det er en metode, som er almindeligt anvendt, og også blev brugt,
da Nordhavn blev udvidet i 2009-2012.
Alternativet til en bundudskiftning kunne være at udføre en verti-
kal dræning og komprimering af gytjen, inden perimeteren etable-
res.
En vertikal dræning og komprimering med henblik på at kunne
etablere perimeterkonstruktionen ovenpå gytjen er af flere årsager
ikke en attraktiv teknisk og miljømæssig mulighed. Dræningen
kræver et net af tætsiddende vertikale drænrør for effektivt at
kunne lede det bortpressede vand bort. Komprimeringen af gytjela-
get foretages ved at tilføre ekstra mængder sand og sten ovenpå for
at sikre tilstrækkelig sammentrykning af gytjelaget. Når sammen-
trykningen eller komprimeringen af gytjen er afsluttet efter en tids-
periode, der skal måles i måneder og år, kan de overskydende
sand- og stenmaterialer fjernes, og den permanente stendæmning
kan nu endelig opbygges.