Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398353_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 15:
Kan ministeren redegøre for, hvor mange ulykker der påregnes ved
gennemsejling af klapbroen ved kraftig vind fra følgende retninger:
nordvest, nord og nordøst?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Hovedparten
af lystsejlerne forventes at ville passere gennem sejl-
renden for motor, hvorfor vindforhold har mindre betydning ved
den påtænkte klapbro. Klapbroen er placeret ca. 0,3 km inden for
bølgebryderne foran Margretheholm Havn og vil derfor ligge delvis
i læ for kraftige vinde.
By & Havn er som havnemyndighed altid optaget af sikkerheden i
havnen, og der vil derfor også løbende se på sikkerheden i og om-
kring Margretheholms Havn. Det er By & Havns erfaring at der
meget sjældent er sket ulykker og påsejlinger af Københavns Havns
mange broer. Andre steder i Københavns Havn, hvor der er klap-
broer, f.eks. i Christianshavns Kanal, med de mange lystsejlere, er
der ikke registret nogle ulykker forårsaget af vanskelige vindfor-
hold.
Den påtænkte klapbro skal naturligvis afmærkes med lys i henhold
til Søfartsstyrelsens gældende regler.
I forbindelse med COWIs vurdering af S/K Lynettens forslag af en
akvædukt er det vurderet at risiko for påsejling af klapbro og akvæ-
dukt vurderes sammenlignelig.”
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvor mange ulykker der påregnes ved gennemsejling af klapbroen ved kraftig vind fra nordvest, nord og nordøst, til transportministeren
2398353_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht