Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2403777_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 146:
Det følger af Trafikstyrelsens sammenfattende redegørelse af 14.
maj 2021, at Trafikstyrelsens anbefaler, at afværgeforanstaltninger
i forhold til sejladssikkerhed i Kronløbet skal drøftes med havnens
brugere, inden etablering af perimeteren påbegyndes. I redegørel-
sen omtales endvidere etablering af redningskæder og rednings-
stier, ventepladser på begge sider af Kronløbet samt lysregulering
til at advare fritidssejlere når store skibe skal passere. Der er bl.a.
henvist til, at mange høringssvar omhandler bekymring for æn-
dringer i sejladsforholdene i Københavns Havn ved etablering af
Lynetteholm, herunder de sikkerhedsmæssige aspekter ved, at er-
hvervs- og fritidssejlads skal deles om Kronløbet, når Lynetteløbet
lukkes, mens By & Havn bl.a. har angivet, at det i miljøkonsekvens-
rapporten er vurderet, at lukningen af Lynetteløbet ikke er en væ-
sentlig påvirkning af sejladsforholdene. Udgangspunktet for denne
vurdering er en lang række undersøgelser og analyser, herunder en
HAZID-workshop med repræsentanter for farvandets brugere, be-
sejlingssimuleringer med store erhvervsskibe og sejlbåde, jf. L 220
bilag 9 (Transportudvalget 2020-21). Vil ministeren på denne
baggrund oplyse, om:
a) Der er sammenhæng mellem indholdet af de mange høringssvar,
som udtrykker bekymring for et fælles løb, og så karakteren af ”af-
værgeforanstaltninger” som redningskæder m.v.?
b) Om Dansk Sejlunion, som har deltaget i workshoppen, er enig i
By & Havns beskrivelse omkring vurderingen af, at lukningen af
Lynetteløbet ikke er en væsentlig påvirkning af sejladsforholdene?
c) Hvordan der vil kunne anlægges venteposition på ydersiden af
Kronløbet, herunder f.eks. ved uroligt vand, ved vind fra nord og
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om sejladsforholdene i Københavns Havn ved etableringen af Lynetteholm, til transportministeren
2403777_0002.png
Side 2/4
øst, hvor det vil skulle være og fra hvornår, og om det er bekræftet
af By & Havn?
d) Om et ”advarselssignal” reelt vil fungere som forbud mod besej-
ling af små fartøjer, mens der er rødt lys, og om forholdene for de
små både ved at skulle afvente indsejling i hårdt vejr og de svære
strømforhold i området er undersøgt uvildigt?
e) Om det er overvejet at stille et mere målbart krav for anlæggel-
sen af den nordlige
perimeter end blot ”dialog”, eksempelvis at der
skal findes en løsning, som kan tiltrædes af Dansk Sejlunion og af
de direkte organiserede primære brugere i Københavns Havn?
f) Om der er overvejet en løsning om at afvente med at anlægge
selve den nordlige perimeter, og i stedet anlægge en midlertidig pe-
rimeter længere mod syd, som kunne være i brug de første måske
20 -25 år, ind til der er brug for hele området, og som vil give mu-
lighed for et tilstrækkeligt bredt løb, som vil muliggøre adskilt sej-
lads med store og små fartøjer?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra By & Havn, som jeg
kan henholde mig til:
”a)
Spørgsmål
By & Havn vil i dialog med Søfartsstyrelsen tilvejebringe sikker-
hedsanalyser og sikre, at sejladssikkerheden i både anlægs- og
driftsfasen foregår på betryggende vis, herunder også for små både
Forholdene i Kronløbet er blevet tilpasset for at øge sikkerheden og
trygheden. Derfor bliver spidsen på Levantkaj fjernet og udform-
ningen af Lynetteholms nordlige afgrænsning ændret, så Kronløbet
bliver bredere end først planlagt og manøvremulighederne forbed-
ret. Lynetteholms kajkanter er ligeledes på det smalleste stykke
ændret til en stensætning frem for hårde spuns-kanter, for at mini-
mere reflekterende bølger.
b) Spørgsmål
Dansk Sejlunion har i henvendelsen i forbindelse med foretræde
for Transportudvalget
anført at; ”Vi vurderer sammenfattende, at
konsekvenserne for sikkerheden for fritidssejlerne er væsentlige. Vi
appellerer til, at et sikkert Lynetteløb bevares som alternativ sej-
ladsmulighed for fritidssejlere.” (bilag 8 til lovforslaget).
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om sejladsforholdene i Københavns Havn ved etableringen af Lynetteholm, til transportministeren
2403777_0003.png
Side 3/4
By & Havn har i bidrag til besvarelse af spørgsmål 10 overslags-
mæssigt beskrevet konsekvenser og meromkostningerne ved en
eventuel opretholdelse af Lynetteløbet. Omkostningerne beløber
sig skønsmæssigt til ca. ca. 500 mio. kr.
Derudover har hensynet til sejladsforhold betinget en række æn-
dringer i udformningen af Lynetteholm ved Kronløbet jf. ovenstå-
ende svar.
c) Spørgsmål
Dette vil blive afklaret i det videre arbejde i samarbejde med sø-
fartsmyndighederne.
d) Spørgsmål
Signalet vil betyde, at lystbåde og andre mindre fartøjer skal af-
vente, at erhvervstrafikken har passeret, før de begiver sig ind i el-
ler ud af Kronløbet. Signalet er at opfatte som et rødt lys.
Hvis vejret er så hårdt, at et lystfartøj ikke kan indtage venteposi-
tion, der pga. af vejrforholdene efter al sandsynlighed ikke være
fartøjer på vej ud af Kronløbet. Der kan eventuelt etableres anduv-
ningspladser ved spunsvæggen på nordsiden af Lynetteholm.
e) Spørgsmål
By & Havn har gennemført og vil fortsætte en konstruktiv dialog
med havnens brugere og sejlere vedrørende Lynetteholm.
På møder med Dansk Sejlunion og Partnerskab for Sikker Havn er
det aftalt, at der i forbindelse med det videre arbejde tilrettelægges
en proces, hvor brugerne af havnen involveres. I den forbindelse vil
dialog om forventet trafik, ventepositioner, sejlads i fremtidige ka-
naler i Nordhavn mv. også kunne indgå.
Det er efter By & Havns opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at det stil-
les som en forudsætning for det videre arbejde med etablering af
Lynetteholm og klimasikring af hovedstaden, at interessenter, her-
under Dansk Sejlunion, skal tiltræde løsninger på specifikke og
konkrete problemstillinger på områder, hvor der er en relevant fag-
lig myndighed, i dette tilfælde Søfartsstyrelsen.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om sejladsforholdene i Københavns Havn ved etableringen af Lynetteholm, til transportministeren
2403777_0004.png
Side 4/4
f) Spørgsmål
En etapedeling af anlægget af Lynetteholm vil betyde meromkost-
ninger da det vil forudsætte, at der samlet set etableres mere/yder-
ligere perimeter end påtænkt. I forbindelse med spørgsmål vedr.
muligheden for opretholdelsen af Lynetteløbet er det skønsmæssigt
vurderet at 1,2 km ekstra stendæmning vil betyde en meromkost-
ning på ca. 500 mio. kr.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht