Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2403323_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 142:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/5-21 fra Hans
Schjær-Jacobsen, Hellerup vedrørende økonomien i Lynetteholm-
projektet, jf. L 220 - bilag 26?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”By & Havn har tidligere bidraget til svar på spørgsmålene 124 og
127 til L 220 vedr. økonomien samt business casen for Lynette-
holm.
Det fremgår af svarene på disse spørgsmål, at der i perioden år
2013-2020 i gennemsnit er modtaget ca. 2,6 mio. tons jord pr. år i
Nordhavn. I business casen for jorddeponering i Lynetteholm er
der regnet med, at der modtages mellem 1,6 mio. tons jord og 2,5
mio. tons jord pr. år. Der er altså, af forsigtighedsmæssige årsager,
regnet med ned til 1 mio. tons jord mindre pr. år end, hvad der fak-
tisk er realiseret i Nordhavn. Derudover fremgår det, at den sam-
lede anlægsomkostning er 2,5 mia. kr., samt at nettoindtægten pr.
ton jord erfaringsmæssigt fra Nordhavn er på 50 kr. pr. ton jord.
Den samlede anlægsomkostningen er på 2,5 mia. kr., af den sam-
lede anlægsomkostning har Københavns Kommune givet garanti
på finansieringen af 400 mio. kr. Denne garanti kommer som følge
af tilvalget om at etablere et kystlandskab, der har hævet den sam-
lede anlægsomkostning. Reelt set skal modtagelsen af jord derfor
finansiere 2,1 mia. kr. ud af den samlede anlægsomkostning på 2,5
mia. kr.
Anlægsomkostningen på 2,5 mia. kr. vil derudover ikke betales up-
front, men derimod betales i flere rater over en periode. Her vil an-
lægsomkostningerne skulle betales over en periode frem til og med
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-21 fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup, vedrørende økonomien i Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2403323_0002.png
Side 2/2
år 2026. Derudover vil en andel af anlægsomkostningerne forbun-
det med kystlandskabet først falde efter år 2030. På den baggrund
skal anlægsomkostningerne
såvel som det er gjort for nettoind-
tægterne
tilbagediskonteres for at det kan sammenlignes direkte
med nutidsværdien af nettoindtægterne. Den nutidsværdimæssige
anlægsomkostning diskonteret med 3 pct. realt fratrukket garan-
tien fra Københavns Kommune på 400 mio. kr. vil således være
mindre end 2 mia. kr. Det vil altså sige, at den nutidsværdimæssige
del af anlægsomkostningerne, der som minimum skal finansieres
af modtagelse af jord, ligger lavere end spændet for den nutidsvær-
dimæssige nettoindtægt.
Som det er beskrevet i svar på spørgsmål 124 samt 127, er nettoind-
tægten erfaringsmæssigt på 50 kr. pr. ton jord. I Nordhavn har
bruttoindtægten for jord været varierende i hele depotets levetid.
Dog
hvis der f.eks. tages udgangspunkt i modtagelse af ren jord
har de samlede drifts- og vedligeholdelsesomkostninger på årlig
basis udgjort mindre end 10 pct. af bruttoindtægten. Dette har
gjort sig gældende siden depotets åbning i år 2012. Samme tendens
gør sig derudover gældende for modtagelsen af forurenet jord, hvor
den procentmæssige omkostning pr. ton jord er en anelse højere,
hvilket dog er begrænset.
Derfor
som det er beskrevet i bidragene til svar på spørgsmål 124
og 127
er projektet ikke et højrisikoprojekt, ligesom jorddepone-
ringen i Nordhavn heller ikke er et højrisikoprojekt.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht