Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398348_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 10:
Hvad vil omkostningerne være ved at opretholde Lynetteløbet?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Lynetteholm
er et nyttiggørelsesprojekt der udformes som en
halvø i forlængelse af Refshaleøen. Dette valg er truffet af hensyn
til projekts formål, praktiske gennemførelse og økonomi.
Lynetteholm-projektets primære formål er at bidrage til at klima-
sikre København mod nord, og der er derfor valgt en udformning
af Lynetteholm, med et kystlandskab, på ca. 60 hektar, der i til-
fælde af stormflod vil kunne tåle at blive oversvømmet og på den
måde være med til at beskytte byen, og med en dokport mellem Ly-
netteholm og Nordhavn i Kronløbet. Dokporten kan lukkes i for-
bindelse med stormflod.
Hvis Lynetteløbet opretholdes, vil det således på sigt være nødven-
digt at etablere en ekstra dokport med en størrelse, der muliggør
ud og indsejling af Lynetteløbet.
En opretholdelse af Lynetteløbet vil derudover kræve ekstra 1,2 km
stendæmning ind mod Lynetteholm.
Dertil kommer, at adgangsvejen for jordtransporterne vil skulle
krydse Lynetteløbet som højbro, så mastebærende både kan pas-
sere nedenunder, eller som vejtunnel. En broløsning vil give lig-
nede begrænsninger for sejlads, som klapbroen over Margrethe-
holms Havn.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvorvidt anløb af Margretheholms Havn af små og mellemstore lystbåde og motorbåde vanskeliggøres, når der ikke etableres en akvædukt, men en bro, til transportministeren
2398348_0002.png
Side 2/2
Forudsættes den nuværende bredde af Lynetteløbet på cirka 70
meter opretholdt i hele længden, vil meromkostningerne til ekstra
stendæmning, adgangsvej til jordtransport overslagsmæssigt be-
løbe sig til omtrent 500 mio. kr. og det antages at det vil kræve et
beløb i samme størrelse orden at etablere en dokport i Lynetteløbet
til stormflodssikring.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht