Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 138:
Hvis Lynetteholmen kun modtager 1,6 mio. tons jord årligt i gen-
nemsnit, og der samtidig sker en rente-normalisering (låneoptagel-
sen), vil ministeren så oplyse, hvilken betydning det vil have for
den tilbagediskonterede værdi i kroner for anlægslovens indtægter
og dermed for selvfinansieringskravet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”By & Havn har tidligere
bidraget til svar på bl.a. spørgsmålene 57,
124 og 127 til L 220 vedr. økonomien samt business casen for Ly-
netteholm. I svarene til disse spørgsmål fremgår det, at businessca-
sen balancere beregnet med en realrente på 3 pct. Altså at projektet
–
ved at modtage 1,6 mio. tons jord pr. år
–
holder sig inden for
selvfinansieringskravet.
Da business casen beregnes med en realrente på 3 pct. - svarende
til en nominel rente på 4-5 pct. - er der således plads i business ca-
sen til at kunne absorbere eventuelle stigende finansieringsom-
kostninger. Samtidig kan det tages i betragtning, at projektets an-
lægsomkostninger falder tidligt i projektets levetid, hvorved man
eventuelt kan fastlåse finansieringsrenten inden for de kommende
få år.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht