Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21/5-21 fra Anders
Nielsen, København NV vedrørende forslag til opdeling af Kronlø-
bet med et stenrev, jf. L 220 - bilag 25?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra By & Havn, som jeg
kan henholde mig til:
”Forud
for de gennemførte besejlingssimuleringer af Kronløbet er
der gennemført en HAZID-workshop (Hazard Identification) med
farvandets brugere (Søfartsstyrelsen, lodserne, erhvervssejlads,
lystsejlere og roerne) den 18. december 2019.
På baggrund af workshoppen er der arbejdet videre med en løsning
med ét fælles sejlløb i Kronløbet. Et fælles løb vil give større ma-
nøvrerum for såvel erhvervsskibe som lystfartøjer end et opdelt
løb. Erhvervstrafikken vil benytte selve sejlrenden i Kronløbet, der
er repræsenteret ved de overordnede fyrlinier. Tidsperioderne med
erhvervstrafik er dog begrænsede, hvorfor det derfor er uhensigts-
mæssigt at reservere et særskilt løb til dem. Regulering af sejladsen
i form af lyssignaler etc. vil ske i nært samarbejde med Søfartssty-
relsen som myndighed og med Kronløbets brugere.
Eksempler på fælles løb i Danmark er Skagen Havn, Hirtshals
Havn og Frederikshavns Havn, hvor store skibe og lystsejlere deler
sejlløb, når de sejler ind og ud af havnen; altså steder, hvor kom-
merciel trafik og lystsejlere kan opleve at møde hinanden med kort
indbyrdes afstand.”