Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2400825_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 130 til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 130:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/5-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt fremfor en
klapbro, jf. L 220 - bilag 22?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for By & Havn, der oplyser følgende:
”By
& Havn har afholdt en række møder med S/K Lynetten og vil
fortsætte dialogen bl.a. i forhold til muligheden for udvidede åb-
ningstider for klapbroen.
By & Havn og selskabets tekniske rådgiver har ligeledes løbende
været i dialog med S/K Lynetten om klubbens tidligere fremlagte
forslag og økonomiske beregninger vedrørende en akvædukt.
Det seneste materiale fra S/K Lynetten, dateret maj 2021 med bilag
udarbejdet af hollandske Witteveen & Bo, giver anledning til en
række umiddelbare overordnede observationer, som er fremført
nedenfor.
En akvædukt består af en række marine konstruktionselementer
såsom cassion-konstruktioner, dybe byggegruber, kajkonstruktio-
ner, påsejlingskonstruktioner og risikoanalyse hertil samt rampe-
anlæg til tunnelanlæg og vejanlæg. På alle nævnte område har
COWI internationale spidskompetencer og referencer. Det noteres,
at Witteveen & Bo på side 25 i deres rapport nævner, at danske
rådgivere besidder de nødvendige kompetencer for at gennemføre
en akvæduktløsning.
COWI har tidligere analyseret anlægsoverslag på en akvædukt og
sammenligning af klapbro med akvædukt, bl.a. i marts 2021. Heri
er anlægsoverslag for akvæduktløsning estimeret til 323 mio. DKK
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/5-21 fra Sejlklubben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt frem for en klapbro, til transportministeren
2400825_0002.png
Side 2/3
(inklusiv et usikkerhedstillæg på 50 pct.) I øvrigt henvises til besva-
relsen af spørgsmål af spørgsmål 16 til L 220.
Ved en gennemgang af rapporten fra Witteveen & Bo kan det kon-
stateres, at S/K Lynettens rådgivere har valgt de samme udførel-
sesprincipper, som COWI har forudsat i foråret. Dvs. at sejlklub-
ben igen har forkastet tidligere udførelsesprincipper fra deres råd-
givere såsom flydende caissoner mv. Det konstateres, at prisover-
slag fra sejlklubben igen er steget fra 149 mio. DKK til 191 mio.
DKK. Oprindeligt anlægsoverslag fra S/K Lynetten var estimeret til
41 mio. DKK.
Det skal bl.a. bemærkes, at Witteveen & Bo har forudsat udførel-
sesmetode ud fra erfaring fra andre projekter. Den nævnte pris for-
modes således er fastlagt uden et detaljeret kendskab til geotekni-
ske- og hydrogeologiske forhold og anses forbundet med store ri-
sici. Det vurderes, at sejlklubben har tilsidesat helt grundlæggende
tekniske forudsætninger for akvæduktforslaget.
Der må derfor afsættes betydelige reserver, såfremt grundvands-
sænkning ikke er gennemførbar. Dette er årsagen til, at COWI på
nuværende tidspunkt har vurderet behovet for en opdriftssikret
undervandsbetonplade til at kunne mitigere dette forhold. Der skal
noteres, at selvom alle spunsvægge rammes ned i Københavner-
kalken, kan der stadig være grundvandsproblemer som følge af
gennemgående sprækker i kalken. Ovennævnte forhold skal afkla-
res gennem detaljerede geotekniske og geohydrologiske undersø-
gelser for at afdække risikoen. I nuværende fase anses det som kor-
rekt, som COWI har gjort, at beskrive en udførelsesløsning, som er
robust uanset omfang af vandførende geologisk lag og andre uaf-
klarede geotekniske forhold.
Der anbefales, at der tillægges samme risikoprofil for en akvædukt-
løsning som i COWIs prisoverslag til uforudsete byggeomkostnin-
ger.
Det er uklart om i hvilken grad, der i Witteveen
& Bo’s overslag er
medtaget elementer til beskyttelse af ramper og akvædukt mod på-
sejling både under udførelse og i den permanente situation. Påsej-
ling eller påkørsel af ramper og akvædukt udgør en væsentlig ri-
siko, som skal belyses og håndteres. Skibstødssikring vurderes at
have en væsentlig indflydelse på prisen.
Af Witteveen & Bo’s principskitsen i figur 3-1
fremgår det, at der
udlægges undervandsbeton under betonbundpladen. Denne post
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/5-21 fra Sejlklubben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt frem for en klapbro, til transportministeren
2400825_0003.png
Side 3/3
indgår ikke i anlægsoverslaget, og må forventes at have en betyde-
lig effekt på anlægsbudgettet. Til sammenligning har COWI esti-
meret netto byggeomkostninger for undervandsbeton alene til ca.
30 mio. DKK. Anlægsoverslaget vurderes dermed stærkt undervur-
deret.
Enhedsprisen for beton- og jordarbejderne er generelt vurderet
meget lav
i Witteveen & Bo’s overslag.
Af overslaget fremgår poster som vejudstyr, herunder belægninger
og belysning, og påsejlingsbeskyttelse ikke. Dette vil være nødven-
digt at inkludere i anlægsoverslaget.
COWI vurderer ikke, at det er korrekt, at akvædukten ikke indehol-
der udgifter til drift og vedligehold. Drift og vedligehold af pumper
skal medregnes, ligesom udgifter til vinterforanstaltninger bør
medtages.
Det hævdes, at en akvædukt kan bygges uden lukning af Magrethe-
holm Havn. Dette er kun korrekt, hvis den eksisterende sejlrende
forskydes mod nord. Det samme kan gennemføres med klapbroen,
hvor man ligeledes kan forskyde sejlrende mod nord og derved
sikre passage i hele byggetiden.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht