Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 130 til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 130:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/5-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende etablering af en akvædukt fremfor en
klapbro, jf. L 220 - bilag 22?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for By & Havn, der oplyser følgende:
”By
& Havn har afholdt en række møder med S/K Lynetten og vil
fortsætte dialogen bl.a. i forhold til muligheden for udvidede åb-
ningstider for klapbroen.
By & Havn og selskabets tekniske rådgiver har ligeledes løbende
været i dialog med S/K Lynetten om klubbens tidligere fremlagte
forslag og økonomiske beregninger vedrørende en akvædukt.
Det seneste materiale fra S/K Lynetten, dateret maj 2021 med bilag
udarbejdet af hollandske Witteveen & Bo, giver anledning til en
række umiddelbare overordnede observationer, som er fremført
nedenfor.
En akvædukt består af en række marine konstruktionselementer
såsom cassion-konstruktioner, dybe byggegruber, kajkonstruktio-
ner, påsejlingskonstruktioner og risikoanalyse hertil samt rampe-
anlæg til tunnelanlæg og vejanlæg. På alle nævnte område har
COWI internationale spidskompetencer og referencer. Det noteres,
at Witteveen & Bo på side 25 i deres rapport nævner, at danske
rådgivere besidder de nødvendige kompetencer for at gennemføre
en akvæduktløsning.
COWI har tidligere analyseret anlægsoverslag på en akvædukt og
sammenligning af klapbro med akvædukt, bl.a. i marts 2021. Heri
er anlægsoverslag for akvæduktløsning estimeret til 323 mio. DKK