Transportministeren
Jacob Steen Møller
27. maj 2021
2021-3760
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Jacob Steen Møller
Tak for din henvendelse den 19. maj 2021 om hydraulik og kysttek-
nik i forbindelse med Lynetteholm.
Jeg har forelagt din henvendelse for By & Havn, som oplyser ne-
denstående med bidrag fra deres rådgiver DHI. I Espoo-sammen-
hæng er der i øvrigt en dialog mellem danske og svenske myndig-
heder om påvirkningerne:
”By & Havn har til de hydrauliske
beregninger og modelleringer
indhentet bistand fra DHI (tidligere Dansk Hydraulisk Institut).
DHI er specialister i bl.a. vandmiljø med afsæt i omfattende danske
og internationale forskningsviden. DHI er godkendt som teknolo-
gisk serviceinstitut (GTS) af Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser.
DHI bemærker over for den rejste kritik, at det ikke i projektoplæg-
get har været krav om kompensationsafgravning og etablering af
en nulløsning. Projektet har en blokerende effekt, som er estimeret
og åbent lagt frem.
Betydningen af havspejlsstigninger er inkluderet i en analyse for at
tydeliggøre, at effekten af Lynetteholm er lille i forhold til de foran-
dringer, som selv mindre havspejlsstigninger vil medføre. Det er
ikke ment som en mitigerende foranstaltning, men har udeluk-
kende til formål at sætte påvirkningen af Lynetteholm i perspektiv.
Det bliver derfor anvendt som et argument for, at påvirkningen er
lille og acceptabel.
Kompensationsafgravning vil skulle udføres på et sted, hvor det gi-
ver størst mulig effekt, dvs. i området i nærheden af Drogdentærsk-
len, som er beliggende væk fra Lynetteholm. Et krav om kompen-
sationsafgravning vil derfor introducere et nyt påvirkningsområde.
Strømmen er stærk i området ved Drogdentærsklen og kompensa-
tionsafgravning vil derfor resultere i relativ stor spredning af sedi-
mentspild.