Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2399251_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 124:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 19/5-21 fra Hans
Schjær-Jacobsen, Hellerup om kronik fra Ingeniøren: "Lynette-
holm er et økonomisk højrisikoprojekt", jf. L 220
bilag 19?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er ikke By & Havns opfattelse, at etableringen af Lynetteholm
kan betegnes som et højrisikoprojekt, ligesom det heller ikke er By
& Havns opfattelse, at jorddeponeringsprojektet i Nordhavn har
været et højrisikoprojekt.
Af den eksterne kvalitetssikrings konklusioner fremgår det
”WSP
har sammen med KPMG gennemført en ekstern kvalitetssikring
af "Ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholm
(nyttiggørelsesanlæg)" for Transport og Boligministeriet. På bag-
grund af den eksterne kvalitetssikring er WSP og KPMG ikke ble-
vet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslut-
ning om at gå videre med projektet på baggrund af det af By og
Havn fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til an-
lægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen.”
Parallelt med arbejdet med miljøkonsekvensvurdering, lovforslag
og implementeringsredegørelse har By & Havn, i samarbejde med
tekniske rådgivere, yderligere kvalificeret projektet gennem forbe-
redelse af udbudsmateriale for anlægsprojektet for Lynetteholms
perimeter. Der er altså på nuværende tidspunkt tale om et ganske
detaljeret og gennemarbejdet anlægsprojekt.
Hvad angår driftsfasen for Lynetteholm, vil overskudsjorden nyt-
tiggøres til opfyld af Lynetteholm inden for den perimeter, der
etableres i anlægsfasen. Det vurderes, at Lynetteholm kan rumme i
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/5-21 fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup, om kronik fra Ingeniøren: "Lynetteholm er et økonomisk højrisikoprojekt", til transportministeren
2399251_0002.png
Side 2/3
omegnen af 80 mio. tons. jord. Det forventes, at modtagelse af jord
kan påbegyndes i år 2023. Indledningsvist vil Lynetteholm, ud
over den løbende produktion af overskudsjord fra byggeprojekter,
også modtage overskudsjord, som allerede på nuværende tids-
punkt er begyndt mellemoplagret i Nordhavn af mangel på egnede
steder til placering.
Lynetteholm etableres med jord, primært fra bygge- og anlægspro-
jekter i Storkøbenhavn, hvor der bygges blandt andet skoler, hospi-
taler, boliger, skybrudsprojekter mv. Igennem de seneste knap 10
år har byggepladserne i gennemsnit leveret ca. 2,6 mio. tons over-
skudsjord årligt til depotet i Nordhavn, hvilket fremgår af neden-
stående tabel.
Indtægterne fra driftsfasen skal således opveje anlægsbudgettet på
i omegnen af 2,5 mia. kr. Indtægterne i driftsfasen genereres ved at
modtage overskuds-jorden.
Jorden modtages over en lang årrække, hvorfor nutidsværdien af
indtægten vil afhænge af, hvor meget jord der modtages pr. år. På
trods af, at man i Nordhavn i gennemsnit har modtaget ca. 2,6 mio.
tons jord pr. år samt, at man kun i år 2017 har modtaget mindre
end 2 mio. tons jord på et år, er der lavet følsomhedsberegninger i
indtægtsberegningerne på ned til 1,6 mio. tons årligt i gennemsnit.
Det svarer til, at der vil blive modtaget ca. 1 mio. tons jord mindre
pr. år, end der modtaget årligt siden år 2013.
Indtægtssiden er beregnet som nettoindtægter baseret på erfarin-
ger fra Nordhavn. Her er der erfaringsmæssigt regnet med en net-
toindtægt på 50 kr. pr. ton jord. Det vil altså sige, 50 kr. pr. ton
jord i indtægt efter fradrag af løbende driftsomkostninger mv. Så
snart jorden er modtaget til deponering, vil der ikke være yderli-
gere omkostninger forbundet direkte med jorden. Bruttoindtægten
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/5-21 fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup, om kronik fra Ingeniøren: "Lynetteholm er et økonomisk højrisikoprojekt", til transportministeren
2399251_0003.png
Side 3/3
ved modtagelse af jord er reelt højere end 50 kr. pr. tons jord, hvil-
ket fremgår af nedenstående tabel over den historiske indtægt pr.
ton jord i Nordhavn.
Med en volumen på ca. 80 mio. tons. jord samt en nettoindtægt på
50 kr. pr. tons jord, vil den samlede indtægt være 4 mia. kr. realt i
løbende priser. Nettoindtægterne falder over en lang tidshorisont,
så for at kunne sammenligne nettoindtægterne direkte med an-
lægsomkostningen, skal indtægtsstrømmen tilbagediskonteres.
Som nævnt gøres dette med et spænd mellem 1,6 mio. tons jord og
2,5 mio. tons jord modtaget pr. år i gennemsnit. Dette tilbagedis-
konteres med en real diskonteringsfaktor på 3 pct., hvilket giver en
nutidsværdimæssig nettoindtægt på mellem ca. 2 mia. kr. og ca. 2,5
mia. kr.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht