Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2402493_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Hvorfor er der ikke taget stilling til den kritik, der i høringen var af
DHI’s beregninger af salttransporten?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Flere
høringssvar har påpeget, at etablering af Lynetteholm ikke
må påvirke vandgennemstrømningen og saltbalancen i Øresund.
By & Havn har i den sammenfattende redegørelse forholdt sig til
disse høringssvar.
I Østersøen tilstrømmer der ferskvand fra de omkringliggende lan-
des floder, og tilførslen med saltvand fra bl.a. Øresund har derfor
betydning for saltbalancen og den marine vegetation og fauna i
Østersøen.
Det er DHI’s vurdering, at Lynetteholms påvirkning
på gennem-
strømningen af Øresund på kort sigt ikke vurderes at have nogen
mærkbar effekt for havmiljøet, da den ligger inden for den almin-
delige variation over årene. På længere sigt vil der heller ikke være
en mærkbar påvirkning af havmiljøet.
Dette kan perspektiveres af de forventede havspejlsstigninger. I
miljøkonsekvensrapporten angives, at vandgennemstrømningen af
Øresund blokeres med 0,23-0,25 pct, hvilket vil blive udlignet med
en havvandsstigning på 1,6 cm. For transporten af salt er blokerin-
gen 0,21-0,23%, hvilket udlignes ved en havvandstigning på 2 cm.
De angivne estimater er udelukkende baseret på strømningen i
Øresund. Tages der udgangspunkt i det nuværende estimat for
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvorfor der ikke er taget stilling til den kritik, der i høringen var af DHI’s beregninger af salttransporten, til transportministeren
2402493_0002.png
Side 2/2
havspejlsstigninger korrigeret for effekt af landhævning, vil effek-
ten på vandgennemstrømningen udlignes efter 10 år og salttrans-
porten efter 13 år ved en betragtning alene for Øresund.
De klimarelaterede havspejlsstigninger vil også påvirke strømnin-
gen i Storebælt og Lillebælt. Storebælt er af større betydning for
udveksling af vand, salt og ilt mellem Kattegat og Østersøen end
Øresund. Betragter man alle tre danske bælter under et (Lillebælt,
Storebælt og Øresund), vil man finde at blokeringseffekten på ud-
vekslingen med Østersøen reelt set vil blive udlignet ved en mindre
havspejlsstigning end de ovenfor angivne. En udligning af effekten
må derfor forventes opnået hurtigere og formentlig efter blot 5-6
år.
De angivne estimater er med til at tydeliggøre, at effekten af Ly-
netteholm er lille, set i forhold til de klimarelaterede effekter som
indtræder de kommende år. Uddybning af sejlrenden syd for Mid-
delgrunden, ”Svælget”, vil desuden
have en lille kompenserende ef-
fekt for den reducerede gennemstrømning som følge af Lynette-
holm.
Det er alt i alt vurderingen, at Lynetteholms påvirkning af vand- og
saltgennemstrømningen i Øresund, ikke forringer overfladevand-
områderne Nordlige Øresund, Køge Bugt og Østersøen 12 sm, da
der ikke er en betydende påvirkning af hverken den økologiske el-
ler kemiske tilstand.”
Jeg kan tilføje, at emnet blev grundigt belyst ved den tekniske gen-
nemgang den 25. maj 2021 af repræsentanter for DHI.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht