Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Hvorfor er der ikke taget stilling til den kritik, der i høringen var af
DHI’s beregninger af salttransporten?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Flere
høringssvar har påpeget, at etablering af Lynetteholm ikke
må påvirke vandgennemstrømningen og saltbalancen i Øresund.
By & Havn har i den sammenfattende redegørelse forholdt sig til
disse høringssvar.
I Østersøen tilstrømmer der ferskvand fra de omkringliggende lan-
des floder, og tilførslen med saltvand fra bl.a. Øresund har derfor
betydning for saltbalancen og den marine vegetation og fauna i
Østersøen.
Det er DHI’s vurdering, at Lynetteholms påvirkning
på gennem-
strømningen af Øresund på kort sigt ikke vurderes at have nogen
mærkbar effekt for havmiljøet, da den ligger inden for den almin-
delige variation over årene. På længere sigt vil der heller ikke være
en mærkbar påvirkning af havmiljøet.
Dette kan perspektiveres af de forventede havspejlsstigninger. I
miljøkonsekvensrapporten angives, at vandgennemstrømningen af
Øresund blokeres med 0,23-0,25 pct, hvilket vil blive udlignet med
en havvandsstigning på 1,6 cm. For transporten af salt er blokerin-
gen 0,21-0,23%, hvilket udlignes ved en havvandstigning på 2 cm.
De angivne estimater er udelukkende baseret på strømningen i
Øresund. Tages der udgangspunkt i det nuværende estimat for