Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 218
Offentligt
2388127_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2839
6. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 4. maj stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L
218), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren stille ændringsforslag, der sikrer, at den lempelse af pligten til ny
satsberegning, som indgår i lovforslaget for selvstændige, også kan indføres for
lønmodtagere
f.eks. ved at indføre en beregningsperiode på 36 måneder i lighed
med optjeningsperioden? Såfremt ministeren ikke vil stille et sådant
ændringsforslag, bedes ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, der
sikrer ovenstående”
Svar:
De nedlukninger af en række erhverv, der gennem det sidste år har været nødven-
dige for at bekæmpe covid-19, har været med til at afskære nogle selvstændige helt
eller delvist fra at drive virksomhed. Derfor vil de berørte selvstændige i 2020 have
haft en usædvanlig lav indtjening
potentielt med mange måneder helt uden ind-
komst. Det vil medføre, at de i tilfælde af ledighed eller overgang til efterløn vil få
beregnet en uhensigtsmæssig lav sats.
Formålet med dette lovforslag er derfor at løse de aktuelle udfordringer, som nogle
selvstændige står over som følge af covid-19.
Lønmodtagere står ikke i samme situation. De har ikke drevet virksomhed som
måtte tvangsnedlukke, og en række af de initiativer, der er indført som en hjæl-
pende hånd, tager allerede højde for satsberegningen for lønmodtagere.
For eksempel har lønmodtagere, der har været ansat i en virksomhed med lønkom-
pensation, også kunnet beholde deres fulde løn, og den løn vil også kunne indgå i
beregningen af satsen ved efterfølgende ledighed eller overgang til efterløn.
For lønmodtagere omfattet af den midlertidige arbejdsfordelingsordning, ser man
ved satsberegning allerede bort fra perioden under en arbejdsfordeling.
Derudover gælder det for lønmodtagere, at måneder med fuldtidsledighed - fx un-
der måneder med suspension af dagpengeforbruget, hvor dagpengeudbetalingerne
ikke forbruger af dagpengeretten - ikke vil indgå i satsberegningen, idet der ikke er
arbejdsindkomst i den pågældende måned. Selvstændige har ikke samme mulighed.
L 218 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at den lempelse af pligten til ny satsberegning, som indgår i lovforslaget for selvstændige, også kan indføres for lønmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Hvorvidt der helt generelt er behov for at udvide beregningsperioden for lønmodta-
gere eller en anden større ændring af satsberegningen, er ikke en del af dette lov-
forslag.
Vi har i dagpengeforligskredsen tidligere drøftet satsberegningsreglerne og konse-
kvenserne af disse. Her blev det konstateret, at dagpengemodtagerne overordnet set
stilles bedre med de nye satsberegningsregler, som blev indført med
Aftale om et
tryggere dagpengesystem.
Beregningsreglerne vil indgå i evalueringen af dagpengereformen og reformen for
selvstændige i dagpengesystemet. I den sammenhæng vil det være muligt at drøfte
et eventuelt ønske om at ændre disse på et oplyst grundlag, hvilket jeg mener, er
meget vigtigt, når det drejer sig om større, permanente ændringer. Derfor ønsker
jeg heller ikke at stille ændringsforslag om en ændring af satsberegningen for løn-
modtagere til dette forslag.
Som ønsket har ministeriet ydet teknisk bistand til et ændringsforslag med dette
indhold. Dette er vedlagt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2