Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 212 , L 212 A , L 212 B , L 212 C
Offentligt
2393040_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0037-0118
1957981
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og
om ophævelse af lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom
eller forlig (Effektivisering af straffesagskæden, digital kommunikation
i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov
om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom eller forlig (Effektivise-
ring af straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesager, pligtig af-
gangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2021. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af det materiale, der ligger til grund for beslutningen om at inddrage offentlige ydelser som led i at få de pågældende personer til at møde op i retten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom eller forlig
(Effektivisering af straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesa-
ger, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212):
”Vil ministeren oversende det materiale, der ligger til grund for
beslutningen om at inddrage offentlige ydelser som led i at få de
pågældende personer til at møde op i retten?”
Svar:
1.
De dokumenter, som spørgsmålet vedrører, består af notater om nedsæt-
telse af visse offentlige ydelser i en periode på 12 uger, som er blevet rund-
sendt internt i Justitsministeriet samt udvekslet mellem Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet som led i regeringens interne beslutningsproces
med henblik på udarbejdelsen af lovforslaget nr. L 212 om effektivisering
af straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsal-
der for dommerfuldmægtige m.v.
Justitsministeriet er ud fra et hensyn til regeringens interne beslutningspro-
ces meget tilbageholden med at oversende dokumenter af denne karakter til
Folketinget eller til Folketingets partier. Ministeriet finder det således af
principielle grunde rigtigst ikke at oversende dokumenterne til Folketinget.
2.
Det kan dog generelt oplyses, at det pågældende initiativ i lovforslaget
om nedsættelse af visse offentlige ydelser i en periode på 12 uger – med
visse modifikationer – er baseret på en række tidligere lovændringer, hvor
retten til bestemte offentlige ydelser blev begrænset for sigtede og dømte i
straffesager.
Det drejer sig om lov nr. 327 af 18. maj 2005 om ændring af lov om social
pension og andre love (Ophør af udbetaling af social pension og andre ydel-
ser ved unddragelse af strafforfølgning eller straffuldbyrdelse). Med lovæn-
dringen blev der skabt adgang til at stoppe udbetalingen af offentlige ydelser
til personer, der bevidst unddrager sig strafforfølgning (varetægtsfængsling)
eller straffuldbyrdelse (afsoning mv.).
Herudover drejer det sig om lov nr. 674 af 8. juni 2017 om ændring af rets-
plejeloven og forskellige andre love (Blokering af hjemmesider og stop af
offentlige ydelser til fremmedkrigere). Med lovændringen blev der skabt ad-
Side 2/3
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af det materiale, der ligger til grund for beslutningen om at inddrage offentlige ydelser som led i at få de pågældende personer til at møde op i retten, til justitsministeren
gang til at stoppe udbetalingen af offentlige ydelser til fremmedkrigere og –
i tilfælde, hvor ydelserne allerede måtte være udbetalt – at kræve dem tilba-
gebetalt. Desuden blev der indført en karantæneordning i ydelsessystemet,
der bl.a. medfører, at dømte fremmedkrigere i en periode på 3 år efter ud-
stået straf højst vil kunne modtage en række offentlige forsørgelsesydelser
med et beløb svarende til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse efter § 22, stk. 2 og 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Endvidere drejer det sig om lov nr. 1526 af 18. december 2018 om ændring
af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love (Karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.). Med lovændringen blev der ind-
ført en karantæneordning i ydelsessystemet for dømte bandekriminelle, der
bl.a. medfører, at disse personer i en 3-årig karantæneperiode efter udstået
straf højst vil kunne modtage en række offentlige forsørgelsesydelser med
et beløb svarende til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsy-
delse efter § 22, stk. 2 og 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Side 3/3