Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2399804_0001.png
21. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 18. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at redegøre for de internationale erfaringer med at fritage udenlandske CIVs for udbyttebeskatning, til skatteministeren
2399804_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de internationale erfaringer med at fritage udenlandske
CIVs for udbyttebeskatning, herunder fra Sverige og Finland. Ministeren bedes redegøre
for baggrunden for afskaffelsen i de nævnte lande, den forventede provenueffekt i forbin-
delse med afskaffelsen samt den realiserede effekt.
Svar
Det er ikke umiddelbart muligt at redegøre fyldestgørende for de internationale erfaringer
med at fritage udenlandske investeringsinstitutter for udbytteskat. Det vil kræve et længe-
revarende arbejde, hvor det bl.a. vil være nødvendigt at tage kontakt direkte til de pågæl-
dende landes skattemyndigheder.
For så vidt angår Sverige kan det dog oplyses, at Sverige i 2012 indførte et regelsæt, som
bygger på det udgangspunkt, at svenske investeringsinstitutter er skattefri. De svenske in-
vestorer er skattepligtige af gevinst og tab ved salg af investeringsbeviset, og som noget
ekstra beskattes de af en særlig opgjort skabelonindtægt. Det fremgår af afsnit 8.3. i Skat-
teministeriets
Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer,
6. november
2015
1
, som indeholder en nærmere beskrivelse af skattereglerne på området for investe-
ringsinstitutter i Sverige.
Det fremgår bl.a. af rapporten, at den særlige skabelonindtægt beregnes som 0,4 pct. af
værdien af investeringsbeviserne pr. 1. januar hvert kalenderår. For så vidt angår perso-
ner, beskattes skabelonindtægten som kapitalindkomst med 30 pct., mens for selskaber
beskattes skabelonindtægten som erhvervsmæssig indkomst med 26,3 pct. Den endelige
skattesats er således 0,12 pct. for personer og 0,11 pct. for selskaber. Skatten pålægges
selve værdien af investeringsbeviserne, hvormed den har karakter af en formueskat. Når
skabelonindtægten blev fastsat til 0,4 pct., var det ud fra en beregning af, at dette ville ud-
ligne bortfaldet af beskatningen af investeringsinstituttet m.m. Indførelsen af skabelonbe-
skatning forhøjede beskatningen af de svenske investorer, som dermed bidrog til at finan-
siere den indførte skattefrihed for udenlandske investereringsinstitutter af udbytter fra
svenske aktier. Udenlandske investeringsinstitutter er skattefri af udbytte fra svenske ak-
tier, forudsat investeringsinstituttet er hjemmehørende inden for EU/EØS eller i et land,
som har indgået en aftale med Sverige om udveksling af oplysninger.
Før 2012 var de svenske investeringsinstitutter principielt skattepligtige, men de kunne
ved indkomstopgørelsen foretage fradrag for renteudgifter, administrationsomkostninger,
og udbytteudlodninger til investorerne. Institutterne havde dermed et incitament til at fo-
retage udlodning af udbytte til investorerne i et sådant omfang, at instituttet konkret ikke
kom til at betale skat. Udenlandske investeringsinstitutter blev beskattet af udbytter fra
svenske aktier.
1
Analysen kan findes via Skatteudvalget 2015-16, SAU alm. del bilag 44 eller på Skatteministeriets hjemmeside via direkte
link:
https://www.skm.dk/aktuelt/publikationer/rapporter/analyse-af-beskatningen-af-investeringsinstitutter-og-deres-investorer/
Side 2 af 3
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at redegøre for de internationale erfaringer med at fritage udenlandske CIVs for udbyttebeskatning, til skatteministeren
2399804_0003.png
Den omtalte
Analyse af beskatningen investeringsinstitutter og deres investorer
belyser også skatte-
reglerne i Luxembourg (afsnit 8.2), som ligeledes har fritaget udenlandske investeringsin-
stitutter for udbytteskat.
For så vidt angår Finland kan det oplyses, at det finske Finansministerium i 2020 nedsatte
en arbejdsgruppe, som bl.a. har til opgave at vurdere muligheden for fra 2022 at indføre
en udbyttekildeskat på udbytte, der betales til udenlandske fonde (og andre enheder der er
skattefritaget) med det formål at styrke skattegrundlaget.
Side 3 af 3