Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2398522_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 487
Offentligt
28. august 2020
J.nr. 2020 - 6074
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 487 af 19. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om mindreprovenuet og de samfundsøkonomiske konsekvenser af at fritage minimumsbeskattede udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, til skatteministeren
2398522_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de økonomiske effekter ved at afskaffe kildeskatten på udbytter til
institutionelle investorer? I besvarelse bedes ministeren opgøre effekten for henholdsvis
beskæftigelsen, BNP og den offentlige saldo.
Svar
Det er ikke umiddelbart ud fra SKTSTs registre muligt af foretage en opsplitning af ud-
bytteskatten på udenlandske hhv. institutionelle og ikke-institutionelle investorer, hvorfor
der i svaret tages udgangspunkt i en afskaffelse af den samlede danske kildeskat på udbyt-
ter til udenlandske investorer.
Udenlandske investorer er som udgangspunkt begrænset skattepligtige til Danmark af ud-
bytter fra danske aktier. Danmark tilbageholder som udgangspunkt 27 pct. i udbyttekilde-
skat. Udenlandske investorer vil dog typisk have mulighed for at opnå refusion for en an-
del af den danske kildeskat, som typisk nedsættes til 15 pct., afhængigt af investors hjem-
lands såkaldte dobbeltbeskatningsoverenskomster
(DBO’er) eller en anden aftale.
Kursge-
vinster på danske aktier er derimod skattefri i Danmark for udenlandske investorer.
Visse udenlandske institutionelle investorer (fx pensionskasser i USA) har dog allerede i
dag mulighed for at opnå fuld refusion for den indeholdte kildeskat i Danmark, hvormed
de altså er fritaget for dansk skat. Det bemærkes, at Danmark som udgangspunkt tilbyder
skattefrihed på udbytter ved forhandlinger om de såkaldte dobbeltbeskatningsoverens-
komster med andre lande. Det stilles dog som krav, at en sådan skattefrihed skal være
gensidig, hvorved danske pensionskasser på tilsvarende vis skal fritages for beskatning i
udlandet.
Det strukturelle niveau for udbytteskatter, betalt af udenlandske investorer, vurderes i mi-
nisteriernes mellemfristede økonomiske fremskrivninger at udgøre ca. 0,13 pct. af BNP,
svarende til et provenu i størrelsesordenen 3 mia. kr. i 2020-niveau. På den baggrund
skønnes en ophævelse af kildebeskatningen af udbytter til udenlandske investorer at med-
føre et mindreprovenu på ca. 3 mia. kr. årligt.
En eventuel ophævelse af udbyttebeskatningen af udenlandske investorer vil ikke nødven-
digvis lempe beskatningen af de udenlandske investorer, men blot øge den udenlandske
beskatning, idet der ikke længere skal lempes for dansk beskatning. Dansk udbyttebeskat-
ning af udenlandske investorer vurderes ikke at reducere investeringer, BNP eller beskæf-
tigelse i Danmark i nævneværdigt omfang. En fritagelse af udenlandske investorer for dansk
udbyttebeskatning vurderes altovervejende at påvirke ejerfordelingen af egenkapitalen i
danske selskaber, således at øgede porteføljeinvesteringer fra udenlandske investorer, der i
dag belastes af dansk udbytteskat, i et mindre omfang erstatter dansk ejerskab og ejerskab
hos udenlandske investorer, der allerede efter gældende regler er fritaget for udbyttekilde-
skat.
Side 2 af 2