Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2398521_0001.png
20. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 18. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om mindreprovenuet og de samfundsøkonomiske konsekvenser af at fritage minimumsbeskattede udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, til skatteministeren
2398521_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for mindreprovenuet og de samfundsøkonomiske konsekven-
ser ved at fritage minimumsbeskattede udenlandske investeringsforeninger for udbytte-
skat i tråd med de regler, der i dag gælder for danske investeringsforeninger. Ministeren
bedes redegøre for både det umiddelbare provenu samt efter tilbageløb og efter adfærd
samt uddybe forudsætningerne for de antagede adfærdseffekter.
Svar
Det er ikke umiddelbart muligt ud fra Skattestyrelsens registre at foretage en opsplitning
af udbytteskatten fra udenlandske investorer, hvormed man ikke kan opgøre hvor stor en
andel, der vedrører udenlandske investeringsinstitutter.
En skattefritagelse af udenlandske investeringsinstitutter vil medføre en risiko for, at det
danske skatteprovenu fra udbyttekildeskatten fra udenlandske investorer vil blive udhulet
i betydeligt omfang. Det skyldes, at udenlandske investorer lovligt vil kunne undgå den
danske kildebeskatning af aktieudbytter, blot ved at investere i danske aktier via et uden-
landsk investeringsinstitut. Det vil sige, at den danske beskatningsret til danske aktieud-
bytter reelt ville være opgivet.
Det strukturelle niveau for udbytteskat betalt af udenlandske investorer vurderes i mini-
steriernes mellemfristede økonomiske fremskrivninger at udgøre 0,23 pct. af BNP,
svarende til et provenu i størrelsesordenen 5�½ mia. kr. i 2021-niveau. Såfremt udenland-
ske investeringsinstitutter fritages for dansk kildeskat, og såfremt alle udenlandske inve-
storer vælger at placere deres investeringer i danske aktier i disse institutter, da kan det i
yderste fald betyde, at hele det strukturelle provenu bortfalder.
Det er dog formentlig ikke et realistisk scenarie, at alle udenlandske investorer vil gøre
brug af denne mulighed. Det beror bl.a. på, at en eventuel ophævelse af udbyttebeskatnin-
gen af udenlandske investorer ikke nødvendigvis medfører en lempelse i beskatningen af
de udenlandske investorer. Det skyldes, at de ofte vil kunne opnå lempelse for den dan-
ske skat, hvormed en skattefritagelse af danske udbytter blot vil medføre en øget beskat-
ning i den udenlandske investors hjemland. Det er dog ikke altid tilfældet, som det også
fremgår af svaret på
SAU L 211, spørgsmål 39,
hvorfor der under alle omstændigheder må
forventes, at en betydelig andel af investeringerne i danske aktier fremover vil blive fore-
taget via institutter, hvis disse fritages for dansk kildeskat. En fritagelse kan derfor med-
føre et mindreprovenu i milliardklassen for det offentlige, som dog ikke umiddelbart lader
sig kvantificere nærmere. Mindreprovenuet vil i givet fald skulle finansieres.
Denne vurdering ændres ikke af, at det umiddelbare mindreprovenu forbundet med en
skattefritagelse af udenlandske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning vurderes
at være af beskedent omfang. Det skyldes, at der i dag er få udenlandske institutter, som
har valgt minimumsbeskatning, men det må i givet fald forventes at ændre sig, hvis uden-
landske investorer vil kunne undgå dansk kildeskat via disse institutter i fremtiden.
Side 2 af 3
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om mindreprovenuet og de samfundsøkonomiske konsekvenser af at fritage minimumsbeskattede udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, til skatteministeren
2398521_0003.png
Dansk udbyttebeskatning af udenlandske investorer vurderes ikke at reducere investerin-
ger, BNP eller beskæftigelse i Danmark i nævneværdigt omfang,
jf. svar på spørgsmål 487
(SAU alm. del, 2019-20).
En fritagelse af udenlandske investorer for dansk udbyttebeskat-
ning vurderes altovervejende at påvirke ejerfordelingen af egenkapitalen i danske selska-
ber, således at øgede porteføljeinvesteringer fra udenlandske investorer, der i dag belastes
af dansk udbytteskat, i et mindre omfang erstatter dansk ejerskab og ejerskab hos uden-
landske investorer, der allerede efter gældende regler er fritaget for udbyttekildeskat.
Det er regeringens holdning, at udenlandske investorer i danske selskaber bør betale
dansk udbytteskat. Det gælder også, hvis de ejer de danske aktier via et mellemliggende
investeringsinstitut.
Side 3 af 3