Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2395587_0001.png
18. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 af 12. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/5-21 fra KPMG Acor Tax om genoptagelses- og forældelsesfrister vedrørende den EU-retlige tilpasning af foreningsbeskatningen, til skatteministeren
2395587_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. maj 2021 fra KPMG Acor Tax, jf. L
211 - bilag 12.
Svar
KPMG Acor Tax henviser i sin henvendelse til, at det fremgår af lovforslagets bemærk-
ninger, at en udenlandsk almennyttig forening kan tilbagesøge for meget indeholdt kilde-
skat på udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret gæld samt royalty, der er er-
hvervet ret til fra og med den 14. april 2018 (3 år forud for lovforslagets fremsættelse), og
at det, at reglerne har været i strid med EU-retten, efter ministeriets opfattelse ikke har
suspensiv virkning for forældelsesfristen.
KPMG Acor Tax anmoder om, at der i den forbindelse redegøres for baggrunden herun-
der regelgrundlaget for, at den 14. april 2018 er anført som skæringsdato herunder betyd-
ningen af (muligheden for), hvis en udenlandsk forening ved en ansøgning af 31. marts
2021 - med udgangspunkt i udbytteskattens uforenelighed med EU-retten - har tilbage-
søgt udbytteskat vedrørende udbytte erhvervet den 5. april 2018. Der anmodes endvidere
om, at der gives oplysning om den seneste frist for at tilbagesøge udbytteskat vedrørende
udbytte erhvervet den 14. april 2018.
KPMG Acor Tax anmoder desuden om, at det overvejes at give de udenlandske forenin-
ger mulighed for at tilbagesøge endnu ikke tilbagesøgt kildeskat på de omhandlede ind-
tægter som minimum erhvervet fra og med den 1. januar 2018. Dette af hensyn til den
udbytteskat, der er indeholdt i udbytter på de børsnoterede selskabers generalforsamlin-
ger i 2018, hvoraf langt de fleste er afholdt forud for den 14. april 2018. En skæringsdato
1. januar 2018 vil ifølge KPMG Acor Tax i princippet svare til den skæringsdato, der gæl-
der for kalenderåret 2018, som er det seneste indkomstår, der vil kunne genoptages efter
de almindelige genoptagelsesregler i skatteforvaltningsloven, og som kan søges genopta-
get senest 1. maj 2022.
KPMG henviser i den forbindelse til, at lovforslaget efter statsministerens december-re-
degørelse over lovprogrammet var programsat til den første halvdel af 2021, og at det af
det lovforslag, der blev sendt i ekstern høring den 12. oktober 2020, fremgik, at der
kunne søges om refusion efter de almindelige genoptagelsesregler. KPMG Acor Tax ar-
gumenterer derfor for, at skæringsdatoen som minimum bør fastsættes til den 1. januar
2018 og med en rimelig tilbagesøgningsfrist for endnu ikke tilbagesøgte udbytteskatter.
KPMG Acor Tax anmoder desuden om, at der redegøres for, om der i forhold til genop-
tagelse/forældelse er forskel på udenlandske foreningers og udenlandske investeringsin-
stitutters mulighed for tilbagesøgning.
KPMG Acor Tax anmoder supplerende om, at der redegøres for en dansk forenings
(SEL § 1, stk. 1, nr. 6) mulighed for at blive godskrevet indeholdt udbytteskat af erhvervet
udbytte udloddet på en generalforsamling i februar 2018 herunder genoptagelses- og for-
ældelsesregler til "reparation" af endnu ikke godskrevet udbytteskat. Redegørelsen ønskes
Side 2 af 3
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/5-21 fra KPMG Acor Tax om genoptagelses- og forældelsesfrister vedrørende den EU-retlige tilpasning af foreningsbeskatningen, til skatteministeren
2395587_0003.png
både for foreninger, der er omfattet af oplysningspligten efter skattekontrollovens § 2 og
for foreninger, der er fritaget for oplysningspligten efter skattekontrollovens § 4.
KPMG Acor Tax spørger, om der efter Skatteministeriets opfattelse er vigtige grunde til
alle omstændigheder taget i betragtning, at udenlandske almennyttige foreningers tilbage-
søgningsmulighed i forhold til danske udbytteskatter og forældelse skal være mere restrik-
tiv end den, som blev givet til mellemliggende EU-holdingselskaber ved L 123 vedtaget
den 2. juni 2016.
Kommentar
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, anerkendes det, at de
danske regler for beskatning af foreninger mv. har været i strid med EU-retten i en peri-
ode. På denne baggrund tilkendegives det, at det vil være muligt at ansøge Skatteforvalt-
ningen om refusion af indeholdt kildeskat på udbytter, renter af og kursgevinster på kon-
trolleret gæld samt royalty under iagttagelse af de almindelige forældelsesregler.
Det angives, at dette medfører, at det er muligt at tilbagesøge for meget indeholdt kilde-
skat på udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret gæld samt royalty, der er er-
hvervet ret til fra og med den 14. april 2018, dvs. op til 3 år før fremsættelsen af lovforsla-
get.
Det tilkendegives herudover, at det, at reglerne har været i strid med EU-retten, ikke har
suspensiv virkning for forældelsesfristen for de omhandlede krav, men at krav på refusion
eller refusion eller tilbagesøgning er omfattet af de almindelige forældelsesregler.
Der kan i den forbindelse henvises til, at afgørelser om indeholdelse af kildeskat samt re-
fusion af indeholdt kildeskat, som lovforslaget omhandler, ikke er en
”ansættelse af indkomst
eller ejendomsværdiskat”.
Skatteforvaltningslovens regler om genoptagelse (§§ 26 og 27) fin-
der derfor ikke anvendelse, da der ikke er en skatteansættelse af indkomst- og ejendoms-
værdiskat, der kan ændres.
Der er ikke overvejelser om via en særregel at give mulighed for, at udenlandske forenin-
ger kan tilbagesøge kildeskatter omfattet af lovforslaget længere tilbage i tid.
Side 3 af 3