Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21
Offentligt
2307136_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21 Bilag 11
Offentligt
Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til lov o
ændring af lov om social pension og forskellige an-
dre love (Overførsel af myndighedsansvar for seni-
orpe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21)
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, december 2020
Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til
om ændring af lov om social pension
forskellige andre love (Overførsel
myndighedsansvar for seniorpension
Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21).
lov
og
af
til
Opfordring til at remediere yderligere aspekter i
retstilstanden vedrørende mellemkommunal refusion for
seniorpension og førtidspension
Det fremgår af betænkning afgivet af Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 9. december 2020,
at der op til 2. behandling af L 21 fremsættes ændringsforslag til lovforslagets §3 og §8, som vil
medføre retablering af den hidtidige opfattelse af retsstillingen vedrørende mellemkommunal
refusion for seniorpensioner og førtidspensioner tilkendt 1.7.2014 eller senere: nemlig at der
er ret til refusion efter retssikkerhedslovens §9c, stk. 1 (institutionsreglen) for disse pensioner.
Dette er en meget imødeset ændring af et forhold, som igennem længere tid har skabt forvir-
ring på området og optaget megen arbejdstid i kommunernes forvaltning. Forholdet har været
problematisk, fordi den udmelding fra Ankestyrelsen, som har affødt denne problemstilling, har
været i modstrid med den måde, hvorpå de IT-systemer, som har understøttet sagsgangen på
området (KMD Social Pension, KMD SPK og STAR Lis), har håndteret den mellemkommunale
refusion.
Ankestyrelsens nyhedsbrev af 2. december 2019, som er nævnt i betænkningen som årsag til
den problemstilling, som har medført ændringsforslaget, indeholder imidlertid også 2 andre
udtalelser, som indebærer en anden fortolkning af reglerne om mellemkommunal refusion end
den, der hidtil har været anvendt af KMD Social Pension, KMD SPK og STAR Lis ved administra-
tionen af reglerne. Formentlig er fortolkningen også anderledes end den, der er ved at blive
programmeret ind i det nye pensionssystem, der fremadrettet skal håndtere mellemkommunal
refusion på området.
Første tilbageværende problemstilling
I nyhedsbrevet er det udtalt, at når 6-årsreglen har udtømt sin virkning i de pensionssager, hvor
denne er gældende, kan der ikke på ny opstå refusion efter institutionsreglen.
Dette betyder f.eks. følgende:
Situation 1: A Kommune tilkender pension til en borger i 2005. Efter 71 måneder anbringer A
Kommune borgeren i B Kommune. I denne situation har B Kommune ret til refusion fra A Kom-
mune for udgifterne til borgerens pension, så længe borgeren er anbragt, fordi der er en igang-
værende 6-årsregel på anbringelsestidspunktet, som udskydes under anbringelsen.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 1 af 3
L 21 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentere henvendelsen fra Espen Schmidt om at undgå ressourcespild ifm. mellemkommunal refusion, til beskæftigelsesministeren
2307136_0002.png
Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til lov o
ændring af lov om social pension og forskellige an-
dre love (Overførsel af myndighedsansvar for seni-
orpe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21)
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, december 2020
Situation 2: Samme situation, dog anbringer A Kommune først borgeren i B Kommune efter 73
måneder. I denne situation er de 6 år efter tilkendelsestidspunktet udløbet (for pensioner til-
kendt før 2.2.2015 løber 6-årsreglen fra tilkendelsestidspunktet; for pensioner tilkendt derefter
løber den fra tidspunktet for fraflytning fra tilkendelseskommunen). Herefter gælder instituti-
onsreglen ikke længere, og B Kommune skal derfor selv finansiere udgifterne til borgerens før-
tidspension fra anbringelsestidspunktet.
Situation 3: A Kommune tilkender pension til en borger i 2003 og anbringer vedkommende i B
Kommune efter 73 måneder. I denne situation har B Kommune ret til refusion fra A Kommune
for udgifterne til borgerens pension, så længe borgeren er anbragt. Dette skyldes, at 6 -årsreg-
len blev indført med
l. 1168/2003
og kun gælder for pensioner tilkendt 1.1.2004 eller senere. I
denne situation er der således ikke nogen 6-årsregel, der er udløbet, hvorfor institutionsreglen
gælder.
Situation 4: A Kommune anbringer en borger i B Kommune, som tilkender pension til borgeren.
Derefter videreanbringer A Kommune borgeren i C Kommune. C Kommune har herefter ret til
refusion fra B Kommune, indtil 6-årsreglen er udløbet. Herefter skal C Kommune selv finansiere
udgiften til borgerens førtidspension, fordi A Kommune på grund af 6-årsreglens udløb fritages
for at betaler refusion efter institutionsreglen.
Situation 2 og 4 har hidtil været håndteret anderledes af de IT-systemer, der håndterer den
mellemkommunale refusion på området. Det formodes, at i hvert fald ca. halvdelen af alle de
sager, hvor både 6-årsreglen og institutionsreglen har været i spil i sager om pensioner tilkendt
mellem 1.1.2004 og 1.7.2014, vil have været håndteret forkert af IT-understøttelsen i forhold
til Ankestyrelsens udmelding.
Dette vil medføre løbende omfattende sagsbehandling i kommuner mhp. manuelt at rette op
på forskellen mellem Ankestyrelsens og IT-systemernes fortolkning af reglerne. Sagerne vil i
mange tilfælde fortsat kunne have relevans og ikke være forældet, fordi spørgsmålet om ud-
skydelse af 6-årsreglen pga. institutionsophold stadig vil være relevant i dag, ligesom problemet
fortsat vil opstå fremadrettet i sagerne.
Problemstillingen har samme bias mod institutionstunge kommuner, som den problemstilling,
der søges løst med nærværende ændringsforslag, idet disse i mange tilfælde mister retten til
refusion efter institutionsreglen, som lovgiver hidtil har forudsat, at de havde.
Anden tilbageværende problemstilling
Ankestyrelsens nyhedsbrev af 2. december 2019 indeholder også nogle udtalelser om retten til
refusion i tilfælde som omhandlet af Ankestyrelsens principafgørelse 88-13.
Denne sag omhandler det forhold, at en borger med A Kommune som betalingskommune efter
institutionsreglen tager ophold i B Kommune. Herefter tilkender B Kommune refusion til bor-
geren. I den periode, hvor borgeren opholder sig på botilbud i B Kommune med A Kommune
som betalingskommune efter institutionsreglen, har B Kommune ret til at få refunderet udgif-
terne til borgerens pension efter institutionsreglen. 6-årsreglen medfører i denne situation
ikke, at B Kommune skal afholde udgifterne til pension.
For det tilfælde, at borgeren derefter tager ophold i C Kommune fortsat med A Kommune som
betalingskommune efter institutionsreglen, siger Ankestyrelsen i nyhedsbrevet, at 6 -årsreglen
ikke har været udskudt i den periode, hvor borgeren var anbragt i B Kommune, og B Kommune
modtog refusion efter institutionsreglen.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 2 af 3
L 21 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentere henvendelsen fra Espen Schmidt om at undgå ressourcespild ifm. mellemkommunal refusion, til beskæftigelsesministeren
2307136_0003.png
Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til lov o
ændring af lov om social pension og forskellige an-
dre love (Overførsel af myndighedsansvar for seni-
orpe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21)
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, december 2020
Dette kan få betydning for længden af den periode, C Kommune kan få ret til refusion efter 6 -
årsreglen, men også efter institutionsreglen, da denne efter Ankestyrelsens udtalelse jo ophø-
rer, når 6-årsreglen er udløbet.
Denne udtalelse synes at være i strid med den hidtidige fortolkning af reglerne i IT-understøt-
telsen på området.
Endvidere indeholder Ankestyrelsens udtalelse følgende passus i relation til problemstillingen:
”Det
følger dels af, at refusionsreglerne kun regulerer den aktuelle opholdskommunes ret til
refusion…”
Usikkerheden om rækkevidden af denne udtalelse har givet anledning til usikkerhed i flere sa-
ger, om hvorvidt reglerne om samspillet mellem 6-årsreglen og institutionsreglen altid skal be-
dømmes individuelt for hver enkelt opholdskommune i en sag.
Konkret vil dette kunne medføre følgende situation:
A Kommune tilkender pension til en borger i 2008. 2 år senere anbringer A Kom mune borgeren
i B Kommune, hvor borgeren forbliver anbragt i 4 år. I disse 4 år udskydes 6 -årsreglen i forhold
til B Kommune, således at denne har ret til refusion i 4 år efter 6-årsreglen, hvis borgeren der-
efter ophører med at være anbragt, men fortsat bor i B Kommune.
Hvis derimod borgeren bliver videreanbragt i C Kommune, og reglerne skal bedømmes indivi-
duelt for denne kommune på dette tidspunkt, hvor denne bliver borgerens aktuelle opholds-
kommune, vil resultatet være, at borgeren ikke indenfor de sidste 6 år har været anbragt i C
Kommune, hvorfor 6-årsreglen i forhold til C Kommune vil være udløbet. Herefter vil C Kom-
mune ikke have ret til refusion efter 6-årsreglen, og idet udløbet af 6-årsreglen medfører bort-
fald af institutionsreglen, vil C Kommune ikke have ret til refusion efter nogen af reglerne.
En sådan fortolkning af reglerne vil afgjort være i strid med den hidtidige fortolkning, som er
programmeret ind i IT-understøttelsen på området, idet denne forudsætter, at udskydelse af
6-årsreglen i en mellemkommende kommune altid vil komme en senere kommune til gode.
Det vil medføre betydelige administrativ sagsbehandling i kommunerne manuelt at skulle rette
op på de forhold, som IT-systemerne konsekvent håndterer forkert.
Disse 2 problemstillinger vil fortsat give anledning til megen tidsspilde og tovtrækkeri i det kom-
munale system samt hos Ankestyrelsen, hvis ikke retsstillingen autoritativt fastslås
også i for-
hold til eventuel tilbagevirkende kraft. Det er derfor oplagt at afklare problemstillingerne via
lovgivning. Problemstillingerne påvirker forståelsen af flere tusind eksisterende sager på lands-
plan, og de vil også have stor betydning for den igangværende programmering af det kom-
mende pensionssystem. Hvis ressourcespild skal undgås, bør disse 2 problemstillinger remedi-
eres snart.
Lovgiver opfordres derfor kraftigt til også at remediere disse problemstillinger hurtigst muligt,
om end det givet tidsfristerne for behandling af L 21 måske ikke vil kunne komme til at ske i
denne ombæring.
Med venlig hilsen
Esben Schmidt
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 3 af 3