Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 203
Offentligt
2389577_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 til L 203 efter ønske fra Carl Valentin (SF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde et ændringsforslag til lovforsla-
get, om at børnefamilier skal undtages fra reglen om bortskaffelse af ejendele? Bag-
grunden er, at børn har brug for en stabil hverdag, og ikke skal straffes for deres
forældres gerninger.
Svar:
Jeg skal indledningsvist bemærke, at det i lovforslagets § 10, stk. 2, nr. 6, foreslås,
at husordenen for et indkvarteringssted skal indeholde regler om bl.a. håndtering
af efterladte ejendele og hittegods.
I bemærkningerne til bestemmelsen er det bl.a. anført, at det er forventningen, at
det i husordenerne fastsættes, at udlændingen i forbindelse med indflytning på ind-
kvarteringsstedet skal orienteres om, at hvis udlændingen ikke har opholdt sig på
centeret i syv dage, anses vedkommende for at have fraflyttet indkvarteringsste-
det.
Det er videre anført, at hvis udlændingen må anses for at have fraflyttet indkvarte-
ringsstedet, skal udlændingens eventuelle efterladte ejendele og effekter, hvorover
udlændingen har opgivet sin ejendomsret, håndteres således, at letfordærvelige
ejendele og effekter såsom fødevarer straks bortskaffes, mens øvrige efterladte
ejendele eller effekter vil blive flyttet og opbevaret på et depot. Efterladte ejendele
eller effekter som har en anslået værdi på under 500 kr. vil blive opbevaret i en
kortere periode på ca. syv dage, hvorefter det vil blive bortskaffet.
Det fremgår af bemærkningerne, at det foreslås, at der bliver mulighed for efter en
konkret vurdering at forlænge perioden, førend efterladte ejendele og effekter
bortskaffes, hvis særlige forhold gør sig gældende. Særlige forhold vil f.eks. kunne
7. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 7871
1611761
Side
1/2
L 203 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand med at udarbejde et ændringsforslag om, at børnefamilier skal undtages fra reglen om bortskaffelse af ejendele, til udlændinge- og integrationsministeren
foreligge, hvis udlændingens manglende tilstedeværelse skyldes hospitalsindlæg-
gelse eller andre lignende undskyldelige forhold, som udlændingen ikke kan forven-
tes at påregne.
Endelig er det anført, at navnlig hensynet til familier vil kunne føre til, at disses ef-
terladte ejendele og effekter opbevares i en længere periode end ca. syv dage.
Efterladte ejendele eller effekter med en anslået værdi på over 500 kr., som f.eks.
visse smykker eller former for elektronik, vil som udgangspunkt blive opbevaret i
en periode på 1 måned, hvorefter det vil blive bortskaffet.
Jeg vil gerne understrege, at der således ikke foreslås en almindelig adgang til at
bortskaffe beboeres ejendele. Dette kan i dag og efter den foreslåede ordning alene
finde sted, hvis beboerne må anses for at have fraflyttet indkvarteringsstedet, og
har efterladt ejendele.
Jeg er enig med spørgeren i, at der er behov for at kunne tage et særligt hensyn til
børnefamilier.
Efter min mening er der netop med den foreslåede bestemmelse i lovforslagets §
10, stk. 2, nr. 6, set i sammenhæng med bemærkningerne dertil, den nødvendige
mulighed for at tage hensyn til de forhold som gør sig gældende for børnefamilier,
som må anses for at have fraflyttet et indkvarteringssted og efterladt ejendele.
Endelig bemærker jeg, at det er hensigten i en kommende bekendtgørelse om fast-
sættelse af husordener at fastslå, at perioden førend der sker bortskaffelse af ef-
terladte ejendele kan forlænges, hvis særlige forhold gør sig gældende, og at navn-
lig hensynet til familier vil kunne føre til, at disses efterladte ejendele og effekter
opbevares i en længere periode.
På den baggrund kan jeg ikke støtte udkastet til ændringsforslag.
For en god ordens skyld vedlægges dog udkast til et ændringsforslag med det an-
modede indhold.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2