Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 201) Forslag til lov om ændring af
lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser
(Bedre rammer for ordblinde på efterskoler og elever med funktionsned-
sættelser m.m. i de gymnasiale uddannelser) har udvalget i brev af 20.
april 2021 efter ønske fra Marie Krarup (DF) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 4:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan der vil blive fulgt med i, om de klasser
der oprettes på gymnasiale uddannelsesinstitutioner for elever med for-
længede uddannelsesforløb som følge af nedsat funktionsevne eller ind-
læringsvanskeligheder får den ønskede virkning? Vil ministeren herunder
oplyse, om der vil blive fulgt op på, om elevernes nedsatte funktionsevne
eller indlæringsvanskeligheder er for forskellige til at kunne imødekom-
mes i en klasse, og om deres behov vil være bedre imødekommet via
mere individuelt tilrettelagte uddannelsesforløb?”
Svar:
Det er vigtigt, at institutionerne med muligheden for at oprette selvstæn-
dige klasser med elever med forlængede uddannelsesforløb som følge af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder på de gymnasiale
uddannelser i højere grad vil kunne målrette undervisningen, så den
adresserer de fælles pædagogiske udfordringer, som disse elever kan
have.
Når ordningen har været i kraft i en periode, vil Børne- og Under-
visningsministeriet følge op på, i hvilket omfang muligheden for at etab-
lere selvstændige klasser bliver anvendt, og hvordan ordningen fungerer.
Det vil være institutionens leder, som har ansvaret for at sikre, at de selv-
stændige klasser giver mulighed for at adressere fælles pædagogiske ud-
fordringer.
11. maj 2021
Sags nr.: 21/09050